اختصاصی خودرو یک؛
مونتاژ خودروهای لوکس بنز در ایران / اتفاق عجیبی که افتاد!
مونتاژ مرسدس بنز در ایران یکی از پروژههای مهم و البته پرچالش در صنعت خودروسازی کشور بوده است. این همکاری در دو مقطع تاریخی شکل گرفت: پیش از انقلاب اسلامی و در دهه ۱۳۸۰ شمسی.

در دو مقطع شاهد مونتاژ خودروهای لوکس بنز در ایران بودیم.
وره اول: مونتاژ خودروهای تجاری مرسدس بنز (پیش از انقلاب)
-
در دهه ۱۳۴۰، شرکت ایرانخودرو با مونتاژ اتوبوسهای مرسدس بنز ۳۰۲ فعالیت خود را آغاز کرد.
-
همزمان، شرکت خاور نیز با همکاری مرسدس بنز، کامیونهای این برند را در ایران مونتاژ میکرد.
-
در دهه ۱۳۵۰، دولت ایران تلاش کرد ۳۰٪ از سهام مرسدس بنز را خریداری کند، اما با مخالفت دولت آلمان مواجه شد. با این حال، شاه ایران بخشی از سهام این شرکت را برای خانوادهاش خریداری کرد.
دوره دوم: مونتاژ مرسدس بنز کلاس E در ایران (دهه ۱۳۸۰)
-
در سال ۱۳۸۱، مذاکرات بین ایرانخودرو و دایملر کرایسلر آغاز شد که منجر به تأسیس شرکت «تاپ خودرو» به عنوان زیرمجموعهای از ایرانخودرو شد.
-
در سال ۱۳۸۵، مونتاژ مدلهای E350، E280 و E200 کمپرسور از کلاس E با اتاق W211 آغاز شد. این خودروها با استفاده از ۱۷۴۰ قطعه وارداتی و تحت نظارت ۱۳ بازرس آلمانی مونتاژ میشدند.
-
ظرفیت تولید روزانه این کارخانه ۸۳ دستگاه بود و حدود ۱۵۰ متخصص ایرانی در آن مشغول به کار بودند.
-
با آغاز تحریمها در سال ۱۳۸۶، تأمین قطعات متوقف شد و تولید این خودروها پس از مونتاژ حدود ۸۰۰ دستگاه پایان یافت.
تلاشهای مجدد پس از برجام
-
با امضای توافق برجام در سال ۱۳۹۴، مرسدس بنز بار دیگر به ایران بازگشت و در سال ۱۳۹۶ اعلام شد که تولید کلاس E و کشندههای اکسور از سر گرفته خواهد شد.
-
اما با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریمها، این همکاریها مجدداً متوقف شد.
جمعبندی
تلاشهای ایران برای مونتاژ خودروهای مرسدس بنز، بهویژه در دهه ۱۳۸۰، نشاندهنده ظرفیتهای بالای صنعت خودروسازی کشور بود. اما عوامل سیاسی و بینالمللی مانع از تداوم این همکاریها شد. امروزه، با وجود حضور برندهای مختلف در بازار ایران، خاطرهی مونتاژ بنز همچنان بهعنوان یکی از پروژههای برجسته در ذهن علاقهمندان به صنعت خودرو باقی مانده است.