تبلیغ شجریان برای خودرو نوظهور وویا / پشت پرده چیست؟
ویدئو منتشرشده از تحویل وویا فری به همایون شجریان بیشباهت به فیلمهای تبلیغاتی نیست. خودرویی که با احتساب تعرفه واردات مدلهای هیبریدی نباید بیشتر از چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون قیمت داشته باشد اما آبان امسال کمی بیش از پنج میلیارد برای مشتریان دستاول آب خورده است.
وویا فری به اسم سریعترین خودرو هیبریدی موجود در ایران معرفی میشود ولی برد تقریبا 200 کیلومتری میتواند مهمترین نقطه ضعف در جادههای ایران باشد.
یک) ویدئویی که در فضای مجازی با عنوان خودرو جدید همایون شجریان دستبهدست میشود، میتواند جنبه تبلیغاتی داشته باشد. شرکتهای واردکننده خودرو در ماههای اخیر ویدئوهایی با حضور چهرههای سرشناس منتشر کردند و از این طریق برای برندینگ و افزایش تمرکز روی خودروهای وارداتی سرمایهگذاری میکنند.
نمونه این اتفاق در هفتههای اخیر برای مهران مدیری، فریبا نادری و چهرههای زیادی تکرار شده است و بهنظر میرسد لحظه تحویل وویا فری به همایون شجریان نیز سروشکل تبلیغاتی داشته باشد.
دو) وویا فری در دسته ماشینهای هیبریدی میگنجد اما پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ خودرو بهعنوان بردافزا انجام وظیفه میکند. حجم باک بنزین وویا فری 56 لیتر است مصرف سوخت ماشین نیز حولوحوش 6.7 لیتر بهازای هر 100 کیلومتر خواهد بود.
همزمان موتورهای الکتریکی وویا فری در حالت عادی به حدود شش ساعت زمان برای شارژشدن احتیاج دارند.
قدرتی که به چرخهای وویا فری منتقل میشود، معادل 483 اسببخار است و میزان گشتاور خروجی هم 720 نیوتن است. درنتیجه در کمتر از پنج ثانیه سرعت وویا فری از صفر به 100 کیلومتر برساعت تبدیل میشود. نکته ناامیدکننده را اما باید میزان پیمایش خودرو به کمک موتور برقی بدانیم.
سه) برد وویا فری نسبت به اغلب خودروهای برقی موجود در ایران کمتر است و 210 کیلومتر برآورد میشود. یعنی با هربار شارژ موتور الکتریکی فقط مسافتی به اندازه تهران تا سمنان امکانپذیر است و از اینجا به بعد موتور بردافزا به کمک موتور الکتریکی میآید.
موتور بردافزا یا همان EREV در این مرحله وارد عمل میشود و مسئولیت شارژ موتور الکتریکی را برعهده میگیرد. البته نهایت کمکی که موتور بردافزا به راننده میکند، رساندن سطح شارژ باتری تا محدوده ایمن یعنی چیزی حدود 30 درصد است.
چهار) وویا فری یک خودرو تقریبا 50 هزار دلاری است که با تعرفه 15 درصدی پا به ایران میگذارد. قاعدتا با تخصیص دلار 70 هزار تومانی بابت واردات خودرو، برای ووویا فری در ایران نباید بیشتر از چهار میلیارد و 200 میلیون هزینه شود. اما شرکت واردکننده قیمت آبان وویا فری را کمی بیش از پنج میلیارد تعیین کرده است.
در بازار آزاد هم که خودروهای هیبریدی طرفدار چندانی ندارند، ارقام پیشنهادی فروشندهها تفاوت زیادی با قیمت تعیینشده از سوی شرکت واردکننده ندارد.