لوکسها از نفس افتادند/ سقوط معاملات خودروهای بالای ۱۰ میلیارد
بازار خودرو در دومین هفته آذرماه وارد مرحلهای شده که بسیاری از فعالان آن را «دوراهی تورم و رکود» توصیف میکنند. تغییر نرخ بنزین و آغاز دور سوم عرضه خودروهای وارداتی، دو رخدادی بودند که انتظار میرفت مسیر بازار را تغییر دهد؛ اما طبق تحلیل کارشناسان، عملاً هیچیک نتوانستهاند ترمز گرانی را بکِشند.
مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو، با ردّ تاثیرگذاری تغییر قیمت بنزین بر روند بازار میگوید: آنچه امروز قیمتها را جابهجا میکند، نه هزینههای سوخت، بلکه ریسکهای سیاسی و محدودیتهای سمت عرضه است. به گفته او، افزایش قیمت بنزین عمدتاً بر کرایه حملونقل اثر میگذارد و تصور اینکه این افزایش باعث اصلاح قیمت خودروهای بنزینی یا برقی شود، کاملاً غلط است. او تأکید میکند روند افزایشی قیمت خودرو همچنان «آرام، اما پیوسته» ادامه دارد.
در بخش واردات نیز شرایط بهتر نیست. فرزانه میگوید سومین دور عرضه خودروهای وارداتی نشان میدهد فرآیند ثبت سفارش، ترخیص، تخصیص ارز و شمارهگذاری همچنان در گلوگاههای متعدد گیر کرده است. بسیاری از خودروها در گمرک ماندهاند و هیچ تسهیلی در مسیر واردات دیده نمیشود. براساس ارزیابی او، از ابتدای سال ۱۴۰۵ احتمالاً واردات از مسیر ارز مبادلهای متوقف شده و فقط کسانی قادر به واردات خواهند بود که بتوانند با ارز آزاد و مسیرهای پیچیده اداری کنار بیایند.
پایش بازار نشان میدهد بخش زنده معاملات مربوط به خودروهایی است که سقف قیمت آنها حدود ۲ میلیارد تومان است؛ بازاری که فرزانه آن را «آینه اقتصاد نحیف خانوادهها» توصیف میکند. خودروهای زیر ۲ میلیارد شامل داخلیها، چینیهای کارکرده و برخی داخلیهای صفر است. در مقابل، سهم خودروهای لوکس و بالای ۱۰ میلیارد تومان بسیار ناچیز شده و معاملات آنها بهشدت افت کرده است؛ گواهی بر اینکه بازار خودرو عملاً در محدودههای قیمتی پایین قفل شده و تحرک خود را از دست داده است.