اخبار خودرو در یک نگاه

تیشه به ریشه خودروهای برقی توسط ترامپ

پیش‌بینی می‌شود که سیاست‌های مورد حمایت دونالد ترامپ، آمریکا را به یک عقب‌مانده جهانی در زمینه خودروهای برقی تبدیل کند.

تیشه به ریشه خودروهای برقی توسط ترامپ

استقبال از خودروهای برقی در آمریکا، از قبل هم کند بوده و پس از انقضای اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری برای خریداران خودروهای برقی در اواخر ماه میلادی جاری، حتی کندتر هم خواهد شد.

طبق پیش‌بینی‌های جدید شرکت مشاوره‌ای «ارنست اند یانگ» (EY)، خودروهای تمام برقی، نیمی از فروش خودرو در آمریکا را در سال ۲۰۳۹ تشکیل خواهند داد که پنج سال دیرتر از پیش‌بینی قبلی است. این شرکت اعلام کرد: رشد فروش خودروهای برقی در دهه جاری، تغییر چندانی نخواهد کرد و از ۸.۱ درصد سال ۲۰۲۴ به ۱۱ درصد تا سال ۲۰۲۹ در بازار آمریکا خواهد رسید.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری، قول داده بود آنچه را که او اجبار به خودروهای برقی می‌نامید، لغو کند. او به آژانس‌های فدرال دستور داد تا مقررات بلندپروازانه مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای و مصرف سوخت را لغو کنند. در عین حال، بسته مالی ۳.۴ تریلیون دلاری او، جریمه‌های مالی خودروسازان را به دلیل عدم رعایت این استانداردها حذف کرد و اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری مصرف‌کننده برای خرید خودروهای برقی را در ۳۰ سپتامبر منقضی می‌کند.

شرکت «ارنست اند یانگ»، پیش‌بینی می‌کند که این اقدامات برای خریداران آمریکایی خودرو که از قبل به دلیل قیمت‌های بالا و زیرساخت‌های شارژ نامناسب برای خودروهای تمام برقی، از خرید آنها منصرف شده بودند، فروش خودروهای برقی را دشوارتر خواهد کرد.

خودروسازان، سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری روی فناوری‌هایی که در اوایل دهه جاری انجام داده بودند و پیش‌بینی می‌کردند مدل‌های تمام برقی تا سال ۲۰۳۰ تا نیمی از فروش را تشکیل دهند را کاهش داده‌اند. خودروسازان، در حال حاضر، منابعشان را به سمت خودروهای بنزینی سنتی و کاهش تولید خودروهای برقی، تغییر می‌دهند.

جنرال موتورز، هفته گذشته، با اشاره به کاهش تقاضای مشتری، تولید دو کارخانه خودروهای برقی را کاهش داد. «جیم فارلی»، مدیر اجرایی فورد موتور، اخیرا به تحلیلگران گفت: این خودروساز با وجود اعلام برنامه‌هایی برای خط تولید جدید مدل‌های مقرون‌به‌صرفه خودروهای برقی، هزینه‌های خودروهای برقی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

«کنستانتین گال»، در شرکت «ارنست اند یانگ» گفت: تسهیل سیاست‌های نظارتی، هزینه‌های بالا و شکاف‌های زیرساختی، همگی در کاهش پذیرش خودروهای برقی در آمریکا، نقش دارند.

تاخیر در پذیرش خودروهای برقی، آمریکا را از چین و اروپا عقب خواهد انداخت.

شرکت «ارنست اند یانگ» پیش‌بینی می‌کند که در اروپا، بیش از نیمی از فروش خودروهای جدید تا سال ۲۰۳۲، خودروهای تمام برقی خواهند بود که هفت سال قبل از آمریکا خواهد بود. این شرکت همچنین تخمین می‌زند که مقررات سختگیرانه‌تر آب وهوایی و مشوق‌های سخاوتمندانه‌تر برای مصرف‌کنندگان، جذب خودروهای برقی را در اروپا و چین افزایش خواهد داد.

«کنستانتین گال»، گفت: اعمال مجازات در اروپا و چین در مقایسه با آمریکا کاملا متفاوت است. در بسیاری از این کشورها، محیط‌های نظارتی بسیار سختگیرانه‌تری خواهید داشت که یا با مالیات بر مالکیت خصوصی وسایل نقلیه یا مالیات بر خودروسازان اعمال می‌شوند.

طبق یک پیش‌بینی جداگانه از سوی شرکت تحقیقاتی «آی سی کارز»، سهم بازار خودروهای برقی در آمریکا به دلیل حذف مشوق‌های فدرال و لغو مقررات، در سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸ به نصف، یعنی حدود چهار درصد، کاهش خواهد یافت.

طبق گزارش بلومبرگ، «کارل براور»، تحلیلگر شرکت «آی سی کارز» گفت: با پایان یافتن مشوق ۷۵۰۰ دلاری خودروهای برقی در ۳۰ سپتامبر، به اوج فروش خودروهای برقی و سهم بازار در آمریکا، حداقل برای چند سال آینده، رسیده‌ایم. او افزود: از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۵، کاهش قابل توجهی در تولید، فروش و سهم بازار خودروهای برقی وجود خواهد داشت.

منبع: ايسنا
ارسال نظر