تولید این خودروها در ایران به صفر نزدیک شد!
به گفته عضو هیئت مدیره انجمن سیانجی به خاطر عدم مصرف صنعت گاز فشرده طبیعی، سی ان جی، مجبوریم روزانه ۷ تا ۸ میلیون لیتر بنزین وارد کنیم.

احسان جان محمدی دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن سی ان جی (گاز فشرده طبیعی) کشور در مورد حقالعمل جایگاههای گاز فشرده طبیعی، گفت: کارگروهی برای تعیین حقالعمل جایگاههای عرضه گاز فشرده طبیعی یا سیانجی در سال ۱۴۰۳ تشکیل شد و میزان افزایش ۷۰ درصدی حق العمل جایگاهها را تعیین کرد، ولی متاسفانه هیئت وزیران در همان سال این میزان را به ماخذ ۴۰ درصد مصوب کرد.
به گفته وی، بعد از تایید رقم پیشنهادی انجمن در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، این مصوبه جهت بررسی مجدد به دولت و پرداخت ۷۰ درصد حقالعمل به جایگاهها عودت داده شد، اما بعد از برگزاری جلسات کمیسیونهای مختلف اقتصادی دولت، عدد ۷۰ درصد را گرچه تایید کرد، اما این موضوع برای تصویب و اصلاح مصوبه ۴۰ درصد به دولت ارجاع شد و برای متأسفانه با گذشت چهار ماه از زمان مصوبات کمیسیون اقتصادی دولت تا امروز هیئت دولت در این زمینه هیچ عملکردی نداشته است و مصوبه هیئت وزیران اصلاح نشده است.
جان محمدی در پاسخ به اینکه آیا حقالعمل ۴۰ درصدی جایگاهداران ۴۰ درصد سال قبل توسط شرکت ملی گاز البته به صورت تدریجی و طی ۱۲ ماه پرداخت شد که در آن موضوع هم مشکلاتی داشتیم، ولی ۴۰ درصد پرداخت شد، اما تفاوت بین ۴۰ درصد و ۷۰ درصد رقم مورد تاکید جایگاهداران که همان ۳۰ درصد باشد تا امروز تعیین تکلیف نشده است.
وی گفت: با توجه به افزایش هزینه جایگاههای سی ان جی که در سال جاری با ۱۰۰ درصد افزایش هزینه مواجه شدند، حق جایگاههای سی ان جی در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ تا امروز بلاتکلیف مانده و یکی از تبعات این موضوع افت محصول سی ان جی در جایگاههاست و به گونهای که ۲۴.۵ میلیون متر مکعب فروش در سال ۱۴۰۲ در حال حاضر به رقمی حدود ۱۶ میلیون متر مکعب فروش روزانه سیانجی رسیدیم و این نشان میدهد که بین ۷ تا ۸ میلیون لیتر از ناترازی بنزین به خاطر عدم مصرف سیانجی به وجود آمده است که اگر سیانجی مصرف میشد، نیازی به واردات بنزین نداشتیم.
وی گفت: سی ان جی برای خودروهای عمومی و ناوگان ناوگان عمومی و همچنین تاکسیها استفاده میشود و با توجه به کاهش محسوس سی ان جی این خطر این خودروها از مصرف به سمت بنزینی رفتند.
عضو هیئت مدیره انجمن سیانجی در مورد مهمترین دلیل کاهش مصرف سی ان جی گفت: سه موضوع در این مد نظر یکی فاصله کم قیمت بنزین و گاز سی ان جی است که مسئله دوم اقتصاد جایگاههای سیانجی است که به خاطر پرداخت نشدن حق العمل واقعی پیش آمده و مسئله سوم خودروسازان هستند که خودروی دوگانه تولید نمیکنند.
به گفته جان محمدی، دولت در سالهای گذشته توجه ویژهای به صنعت سیانجی داشت و در این زمینه سرمایهگذاری زیادی انجام داد.
تولید خودروی دوگانه سوز تقریبا متوقف شد
وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چند درصد خودروها به صورت دوگانهسوز تولید میشود، گفت: سال گذشته برخی از خودروسازان تولیدات صفر درصدی در در مورد دوگانه سوز داشتند، برخی مانند ایران خودرو عددی بین ۲ تا ۳ درصد از خودروهایشان دوگانه سوز تولید شد، در حالی که در سالهای قبل این رقم به ۳۰ درصد تولید هم رسیده بود، اما الان خودروی سیانجی سوز تولید نمیشود.
جان محمدی این را هم گفت: تفاهمنامهای که بین شرکت ملی پالایش پخش با خودروسازان منعقد شده، ولی خودروهای دوگانه سازی دوگانه سوز تولیدی آنقدر کم است که جوابگوی افزایش عرضه گاز سی ان جی نیست .به بیان وی، بهترین راه برای رفع ناترازی بنزین، مصرف گاز سیانجی به جای بنزین است، سوختهای جایگزین و متنوع سازی سبد سوخت در این زمینه است.جان محمدی این را هم مطرح کرد، متاسفانه دولت صنعت سی ان جی را کاملا به فراموشی سپرده است.
به گفته عضو هیئت مدیره انجمن سیانجی، جایگاهداران سی ان جی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بابت تفاوت ۴۰ درصد و ۷۰ رقم از دولت طلب دارند و دولت از پرداخت این رقم خودداری میکند و ادعا میکند که مشکل بودجهای دارد، صندوق هدفمندسازی یارانهها نیز در این زمینه مشکل دارددبیر انجمن سی ان جی عنوان کرد، در سالهای گذشته حداقل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از عدم النفع مصرف سیانجی و جایگزینی بنزین در نتیجه واردات بنزین به کشور تحمیل شده و این عدد نشان میدهد که دولت هیچ کار کارشناسی در مورد مصرف سیانجی انجام نداده است، علی رغم هشدار توسط انجمن سیانجی کشور و مکاتبات جلسات متعدد هیچ اهتمامی در این زمینه صورت نگرفته است.
به باور جان محمدی، حداقل ۷ تا ۸ میلیون لیتر از ناترازی بنزین به خاطر مصرف نشدن گاز فشرده طبیعی است و اگر این مصرف در سبد سوخت وجود داشت، از واردات بنزین بینیاز بودیم و حتی قادر بودیم بخشی از بنزین مازاد تولیدی را صادر کنیم.به گفته محمدی، ظرفیت نصب شده جایگاههای سی ان جی ۴۰ میلیون متر مکعب در روز است که در حال حاضر به خاطر فاصله کم قیمتی بین بنزین و گاز سیانجی این از این ظرفیت فقط حدود ۱۶ میلیون متر مکعب در روز مصرف میشود.وی گفت: در حالی که دهه ۷۰ ۸۰ و ۹۰ سرمایهگذاریهای سنگینی در احداث جایگاه سیانجی انجام شد اما متاسفانه الان گاز سی ان جی به فراموشی سپرده شده است و دولت جدید هم به این صنعت توجه کافی ندارد.
به گفته محمدی، ظرفیت نصب شده جایگاههای سی ان جی ۴۰ میلیون متر مکعب در روز است که در حال حاضر به خاطر فاصله کم قیمتی بین بنزین و گاز سیانجی این از این ظرفیت فقط حدود ۱۶ میلیون متر مکعب در روز مصرف میشود.وی گفت: در حالی که دهه ۷۰ ۸۰ و ۹۰ سرمایهگذاریهای سنگینی در احداث جایگاه سیانجی انجام شد اما متاسفانه الان گاز سی ان جی به فراموشی سپرده شده است و دولت جدید هم به این صنعت توجه کافی ندارد.