تغییر بازی برای صادرات نفت ایران
چینگدائو، بندر مهم واردات نفت چین، محدودیتهای تازهای بر نفتکشهای قدیمی و پرریسک وضع کرده است؛ اقدامی که ممکن است مسیر ورود نفت ایران به بازار چین را دشوارتر کند.

بلومبرگ گزارش داد که مقامهای بندر چینگدائو در استان شاندونگ چین یکی از مهمترین نقاط ورود نفت خام به این کشور محدودیتهای تازهای بر پهلوگیری نفتکشهای قدیمی وضع کردهاند؛ اقدامی که برخی تحلیلگران آن را مرتبط با محمولههای نفت ایران میدانند.
بر اساس این اطلاعیه که چهار اپراتور اصلی ترمینال هوآنگدائو امضا کردهاند، از اول نوامبر (۱۰ آبان) کشتیهایی که بیش از ۳۱ سال از ساخت آنها میگذرد یا هویت ثبتشده خود نزد سازمان بینالمللی دریانوردی را تغییر دادهاند، و یا دارای مجوزهای غیرقانونی هستند، اجازه پهلوگیری در این بندر را نخواهند داشت. تخطی از این مقررات به محرومیت یکساله از ورود به این بندر منجر خواهد شد.
این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که آمریکا یک شرکت نفتی مستقر در چینگدائو را تحریم کرد و مدعی شد این شرکت نفت خام ایران را از طریق کشتی تحت تحریم واشنگتن دریافت کرده است.
نقش چینگدائو در تجارت نفت ایران
طبق دادههای شرکت کپلر، چینگدائو روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران را در سال جاری دریافت کرده؛ هرچند آمار رسمی چین نشان میدهد واردات نفت از ایران از اواسط ۲۰۲۲ بهطور رسمی متوقف شده است.
تأثیر محدود بر واردات کلی چین
اِما لی، تحلیلگر شرکت Vortexa، پیشبینی کرده تاثیر این محدودیتها بر واردات کلی چین ناچیز خواهد بود. سهم چینگدائو از واردات نفت خام استان شاندونگ از بیش از ۴۰% در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۰% در ۲۰۲۴ رسیده و بنادر همسایه اسکلههای پذیرش نفتکشهای VLCC را توسعه دادهاند؛ در نتیجه نقش این بندر در رسیدگی به نفتکشهای پرریسک کاهش یافته است.