اخبار خودرو در یک نگاه

جایگزین ۳۰ میلیون لیتری بنزین روی میز دولت!

درست در زمانی که زنگ خطر ناترازی بنزین و احتمال جراحی قیمت‌ها به بلندترین صدای خود رسیده، صنعت CNG با یک حرکت استراتژیک، خود را به عنوان “فرشته نجات” اقتصاد انرژی ایران به دولت چهاردهم معرفی کرده است.

جایگزین ۳۰ میلیون لیتری بنزین روی میز دولت!

حمیدرضا سهرابی، سخنگوی انجمن سی‌ان‌جی کشور، با ارائه یک پیشنهاد وسوسه‌انگیز جایگزینی ۳۰ میلیون لیتر بنزین در روز با استفاده از زیرساخت‌های موجود و بلااستفاده—توپ را به زمین دولت انداخته و مدعی است که کلید “شکستن کمر بحران انرژی” نه در ساخت پالایشگاه‌های گران‌قیمت، که در شیرهای گاز جایگاه‌های CNG قرار دارد.

در میانه بحث‌های داغ پیرامون مدیریت مصرف بنزین، انجمن صنفی CNG کشور با ارائه یک تحلیل جامع، از پتانسیل عظیم این سوخت پاک برای حل بحران ناترازی انرژی و بودجه پرده برداشت.

تشخیص بحران و ارائه راه‌حل فوری

حمیدرضا سهرابی، سخنگوی این انجمن، با اشاره به مصوبه‌های اخیر دولت در خردادماه که به نظر می‌رسد بر افزایش فاصله قیمتی بنزین و CNG متمرکز است، سناریوی محتمل دولت را “ایجاد نرخ سوم برای بنزین” پیش‌بینی کرد. به گفته او، دولت احتمالاً با حفظ سهمیه‌های فعلی، بنزین مازاد بر نیاز را با نرخ جدیدی عرضه خواهد کرد.

در چنین سناریویی، CNG به عنوان یک “ضرورت استراتژیک” و “تنها راه‌حل ممکن” مطرح می‌شود. استدلال اصلی سهرابی بر سه پایه استوار است:

  1. زیرساخت آماده: ظرفیت نصب‌شده جایگاه‌های CNG در کشور ۴۵ میلیون متر مکعب در روز است، در حالی که مصرف فعلی تنها ۱۶ میلیون متر مکعب است. این ظرفیت خالی ۲۹ میلیون متر مکعبی، معادل صرفه‌جویی نزدیک به ۳۰ میلیون لیتر بنزین، بدون نیاز به یک ریال سرمایه‌گذاری جدید، آماده بهره‌برداری است.
  2. صرفه‌جویی عظیم اقتصادی: با جایگزینی این میزان بنزین، می‌توان از واردات سالانه ۴ تا ۵ میلیارد دلار بنزین جلوگیری کرد؛ عددی که به گفته او می‌تواند “دستاوردهای چشمگیری” برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.
  3. کم‌هزینه و سریع: در مقایسه با گزینه‌های پرهزینه و زمان‌بری مانند ساخت پالایشگاه‌های جدید، توسعه CNG سریع‌ترین و اقتصادی‌ترین راه برای رسیدن به توازن در سبد سوخت است.

نقش بازیگران کلیدی (دولت و خودروسازان)

سهرابی تاکید کرد که فعال‌سازی این پتانسیل نیازمند دو اقدام کلیدی است:

  • سیاست‌گذاری دولت: دولت باید با ایجاد فاصله قیمتی معنادار بین بنزین (به‌ویژه نرخ سوم آن) و CNG، انگیزه اقتصادی لازم را برای مهاجرت مصرف‌کنندگان به سمت CNG فراهم کند.
  • تعهد خودروسازان: اجرای کامل مصوبات مربوط به تولید خودروهای دوگانه‌سوز توسط خودروسازان، بخش عرضه خودرو را با سیاست‌های کلان انرژی هماهنگ کرده و تقاضا برای CNG را به طور پایدار افزایش می‌دهد. وی به توقف اجرای مصوبه سال ۱۳۹۸ شورای اقتصاد برای دوگانه‌سوز کردن خودروها اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود که با رفع مشکلات، این طرح حیاتی مجدداً به جریان بیفتد.
ارسال نظر