آماده باش برای افتتاح بزرگ ترین پل خاورمیانه در ایران
کنارگذر شمالی کرج به طول 35 کیلومتر تا پایان امسال تکمیل میشود و بهطور کامل زیر بار ترافیک میرود. این طرح که به عنوان پروژه آزادراهی شهر کرج در 3 فاز ساخته و تکمیل میشود، تا کنون 2 فاز پروژه به طول 15 کیلومتر به بهرهبرداری رسیده است و فاز سوم که بزرگترین پل خاورمیانه نیز در همین فاز قرار دارد، بهزودی تکمیل میشود.

اهمیت این پروژه از آنجاست که استان البرز ۳ درصد از راههای کل کشور را در برمیگیرد ولی چون این استان مسیر عبوری ۱۴ استان غربی است، ۲۸ درصد از بار ترافیک کشور را دارد. ترافیک آزاردهنده هم برای ساکنان استان و هم خودروهای عبوری مشکلات زیادی بهخصوص در ایام پیک ایجاد میکند. افزایش زمان سفر و مصرف سوخت بخشی از این مشکلات است که با راهاندازی آزادراه شمالی شهر کرج، روزانه 100 میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفهجویی میشود و زمان عبور از یک ساعت به حداقل 10 دقیقه بدون ترافیک میرسد.
کنارگذر شمالی کرج از انتهای آزادراه شهید همت، تقاطع جاده چالوس آغاز و به آزادراه کرج ـ قزوین منتهی میشود.
پیشرفت 90 درصدی
ابوالفضل رحمانی مجری ساخت آزادراه شمالی کرج، در گفتوگو با «ایران» با اشاره به افزایش سرعت ساخت برای تکمیل کنارگذر شمالی کرج، گفت: «مصرف سوخت، زمان سفر، بحثهای پدافند غیرعامل و مسائل متعدد موجب شد که راه جایگزین برای اتوبان کرج - قزوین در نظر گرفته شود و ایجاد کنارگذر شمالی شهر کرج در سال 1394 شروع شد.»
وی گفت: «تا سال 1402 پیشرفت پروژه کند بود اما با توجه به اهمیت این پروژه ملی، برای تسریع ساخت و احداث، دولت به پروژه ورود کرد و سهامدار ۵۰ درصد از پروژه شد و 3 هزار میلیارد تومان به طرح تزریق شد. طرف دیگر مشارکت در این طرح شهرداری است که در نهایت 40 سال بهرهبرداری از آزادراه نیز به شهرداری واگذار میشود.»
مجری ساخت آزادراه شمالی کرج افزود: «با تکمیل آزادراه شمالی کرج حدود 45 درصد از ترافیک فعلی کم و ماهانه 3 هزار میلیارد تومان سوخت صرفهجویی میشود.»
رحمانی افزود: «پروژه کنارگذر شمالی کرج در حال حاضر پیشرفت 90 درصدی دارد و ۱۸ کارگاه در این پروژه فعال است. 2 فاز آزادراه از عظیمیه تا انقلاب شمالی و از انقلاب شمالی تا حصارک زیر بار ترافیک است و فاز سوم نیز تا اتصال به اتوبان همت در دست ساخت است.»
به گفته مجری ساخت آزادراه شمالی کرج، بزرگترین پل خاورمیانه در فاز 3 آزادراه در حال ساخت است. این پل برای تکمیل به تجهیزات وارداتی نیاز داشت که به خاطر تحریم، واردات با مشکل مواجه بود اما اکنون مشکل رفع شده و پل توسط مهندسان ایرانی در حال تکمیل است. این پل در 20 قطعه احداث میشود که 19 قطعه آن ساخته شده است.
رحمانی گفت: «این آزادراه در مجموع ۲۴ کیلومتر است که با احتساب رمپها به ۳۵ کیلومتر میرسد 22 پل در این مسیر موجود است. کنارگذر جنوبی کرج نیز ساخته میشود، مطالعات انجام شده و فاز یک و 2 این طرح نیز در دست اجراست.»
آزادراه کنارگذر شمالی کرج در شرایط تحریم در مدت 14 ماه و با فعالیت 4 هزار نفر در حال تکمیل است. کنارگذر شمالی کرج شامل ۱۱ تقاطع و 22 پل است که یکی از شاخصترین آنها، پل B1 (بیلقان) روی رودخانه کرج و ابتدای جاده چالوس است. این پل با ارتفاع تقریبی ۱۳۸ متر، دومین پل بلند کشور است. مجری احداث کنارگذر شمالی کرج، گفت: «این پروژه ملی در توسعه زیرساختهای حملونقل کشور، کاهش ترافیک در یکی از مسیرهای استراتژیک، رونق اقتصادی و کاهش آلودگی هوا نقش مهمی دارد.»