افغانستان با کمک ایران به دریا میرسد
یک کارشناس ارشد مناطق آزاد تجاری گفت: تکمیل ریلی چابهار - زاهدان و اتصال بندر شهید بهشتی، چابهار را به هاب ترانزیتی جنوب و دروازهای برای دسترسی به بازارهای افغانستان و فراتر تبدیل میکند.

کمال ابراهیمی کاوری کارشناس ارشد مناطق آزاد تجاری با تأکید بر ضرورت تکمیل کریدور ریلی چابهار - زاهدان و اتصال بندر شهید بهشتی به این شبکه اظهار کرد: اتصال مؤثر بنادر به شبکه ریلی از بنیادینترین محورهای تحول لجستیکی و توسعه اقتصادی در دهههای اخیر بهشمار میرود.
وی ادامه داد: از منظر کارکردی، مزایای اصلی اتصال بندر به شبکه ریلی در چند محور کلیدی خلاصه میشود. نخست، کاهش هزینههای لجستیکی و افزایش بهرهوری؛ حمل ریلی برای بارهای سنگین و فواصل طولانی، هزینه هر تنکیلومتر را بهطور قابلملاحظهای کاهش میدهد و همین امر رقابتپذیری کالای ایرانی در بازارهای خارجی را تقویت میکند.
این کارشناس ارشد مناطق آزاد تجاری تاکید کرد: چابهار بهواسطه دسترسی مستقیم به آبهای آزاد و عمق مناسب برای جابجایی کشتیهای بزرگ، موقعیتی منحصربهفرد در جنوب شرق کشور دارد. تکمیل مسیر ریلی چابهار زاهدان و اتصال بندر شهید بهشتی، چابهار را به هاب ترانزیتی جنوب کشور و دروازهای مطمئن برای دسترسی به بازارهای افغانستان، آسیای میانه و فراتر تبدیل میکند.
وی یادآور شد: این کریدور میتواند بهعنوان مسیر جایگزین و مکمل برای مسیرهای ترانزیتی منطقهای عمل کند، فشار بر مسیرهای مرسوم را کاهش دهد و پذیرای محمولههای ترانزیتی کشورهای همسایه باشد. یکی از پیامدهای مهم چنین اتصالی، جذب بار ترانزیتی منطقهای است، چرا که افغانستان و کشورهای آسیای میانه به مسیرهای دستیافتنی و کمهزینه به آبهای آزاد نیاز دارند.
وی تصریح کرد: سازوکارهای توافقی با کشورهایی که قصد استفاده از این مسیر برای ترانزیت دارند، از جمله افغانستان، کشورهای آسیای میانه و هند، باید از پیش مذاکره و تثبیت شود تا مخاطره حقوقی و عملیاتی کاهش یابد. همچنین ترکیب منابع دولتی و سرمایهگذاری بخش خصوصی، از جمله مدلهای PPP، کنسشنها و امتیازدهی به اپراتورها، میتواند راهکار عملی تأمین منابع لازم باشد.