اخبار خودرو در یک نگاه

بازار خودروی ایران در آستانه انفجار/ ارزان‌ترین سدان ۹۲۶ میلیون تومان

آخرین قیمت‌های بازار خودرو؛ محصولات ایران‌خودرو از ۹۲۰ میلیون تا ۳.۱ میلیارد تومان در نوسان است و فاصله قیمتی عجیبی بین ارزان‌ترین و گران‌ترین محصولات ایجاد شده است.

بازار خودروی ایران در آستانه انفجار/ ارزان‌ترین سدان ۹۲۶ میلیون تومان

بازار خودروی ایران در روزهای اخیر شاهد قیمت‌های عجیب و غیرمنطقی است که فاصله بین ارزان‌ترین و گران‌ترین محصولات ایران‌خودرو به بیش از ۲.۲ میلیارد تومان رسیده است. بر اساس آخرین آمار منتشرشده، رانا پلاس با قیمت ۹۲۰ میلیون تومان ارزان‌ترین محصول ایران‌خودرو در بازار است در حالی که پیکاپ فوتون اتوماتیک با قیمت ۳.۱ میلیارد تومان گران‌ترین محصول این خودروساز محسوب می‌شود. این تفاوت عظیم قیمتی نشان می‌دهد که بازار خودروی ایران به شدت دچار نوسان و بی‌ثباتی شده و هیچ منطق اقتصادی خاصی در قیمت‌گذاری محصولات وجود ندارد. وقتی یک خودروی داخلی مانند دنا پلاس اتوماتیک با قیمت ۱.۳۷ میلیارد تومان به فروش می‌رسد و فاصله آن با قیمت کارخانه ۱۹۰ میلیون تومان است، باید از خود پرسید که این اختلاف قیمت به جیب چه کسانی می‌رود و چرا مردم باید این بار سنگین را تحمل کنند؟

رانا پلاس ۹۲۰ میلیون؛ ارزان‌ترین سواری بازار!

بر اساس جدیدترین قیمت‌های بازار، رانا پلاس با قیمت ۹۲۰ میلیون تومان در بازار آزاد ارزان‌ترین محصول سواری ایران‌خودرو محسوب می‌شود که البته این قیمت نیز برای یک خودروی داخلی با کیفیت پایین و فناوری قدیمی، رقم بسیار بالایی است. قیمت کارخانه این خودرو ۸۰۳ میلیون تومان اعلام شده که یعنی اختلاف ۱۱۷ میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار وجود دارد که این مبلغ به جیب دلال‌ها و واسطه‌های بازار می‌رود. پژو ۲۰۷ با موتور TU3 نیز با قیمت ۹۲۶ میلیون تومان در بازار در رتبه دوم ارزان‌ترین خودروهای ایران‌خودرو قرار دارد که البته این خودرو نیز سال‌هاست که فناوری منسوخ شده دارد و هیچ استانداردی رعایت نمی‌کند اما همچنان با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد و مردم مجبور به خرید آن هستند.

دنا پلاس اتوماتیک ۱.۳۷ میلیارد شد؛ فاصله ۱۹۰ میلیونی با قیمت کارخانه!

یکی از عجیب‌ترین قیمت‌های بازار خودرو، دنا پلاس اتوماتیک است که با قیمت ۱.۳۷ میلیارد تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد در حالی که قیمت کارخانه آن ۱.۱۸ میلیارد تومان اعلام شده که یعنی اختلاف ۱۹۰ میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار وجود دارد! این یعنی هر کسی که بتواند از طریق قرعه‌کشی این خودرو را از کارخانه خریداری کند، می‌تواند فوراً با فروش آن در بازار آزاد، ۱۹۰ میلیون تومان سود خالص به جیب بزند که این موضوع نشان می‌دهد که سیستم قیمت‌گذاری خودرو در ایران کاملاً دچار نقص و مشکل شده و به نفع دلال‌ها و واسطه‌های بازار است نه مصرف‌کننده نهایی. پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما نیز با قیمت ۱.۴ میلیارد تومان در بازار به فروش می‌رسد که فاصله ۳۸۹ میلیون تومانی با قیمت کارخانه دارد و این نشان می‌دهد که حتی محصولات قدیمی و منسوخ شده نیز با قیمت‌های نجومی به دست مردم می‌رسد.

هایما اس ۵ پرو ۲.۱۹ میلیارد، هایما ۸ اس ۲.۷۳ میلیارد تومان!

محصولات هایما که توسط ایران‌خودرو به بازار عرضه می‌شوند، نیز با قیمت‌های بالایی در بازار آزاد معامله می‌شوند. هایما اس ۵ پرو با قیمت ۲.۱۹ میلیارد تومان که فاصله ۲۲۸ میلیون تومانی با قیمت کارخانه دارد، هایما اس ۷ پرو با قیمت ۲.۳۶ میلیارد تومان که فاصله ۲۸۷ میلیون تومانی با قیمت کارخانه دارد و هایما ۸ اس با قیمت ۲.۷۳ میلیارد تومان همگی نشان می‌دهند که بازار خودروهای چینی نیز دچار همان مشکلات بازار خودروهای داخلی شده و اختلاف قیمت کارخانه و بازار به شدت افزایش یافته است. جالب این‌جاست که هایما ۸ اس هنوز قیمت کارخانه ندارد و با عبارت «به زودی» نمایش داده می‌شود اما در بازار آزاد با قیمت ۲.۷۳ میلیارد تومان معامله می‌شود که این موضوع نشان می‌دهد که بازار خودرو کاملاً خارج از کنترل و نظارت است.

پیکاپ فوتون ۳.۱ میلیارد؛ گران‌ترین محصول ایران‌خودرو!

در صدر گران‌ترین محصولات ایران‌خودرو، پیکاپ فوتون اتوماتیک با قیمت ۳.۱ میلیارد تومان قرار دارد که قیمت کارخانه آن نیز ۲.۹۷ میلیارد تومان اعلام شده و فاصله نسبتاً کمی بین قیمت کارخانه و بازار دارد. این محصول که از چین وارد می‌شود، با توجه به قیمت بالای آن، تقاضای چندانی در بازار ندارد و بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند که به جای خرید این محصول، به سراغ پیکاپ‌های دست دوم خارجی بروند که کیفیت و دوام بیشتری دارند. ری را نیز با قیمت ۱.۸۶ میلیارد تومان که فاصله ۳۶۱ میلیون تومانی با قیمت کارخانه دارد، در رده محصولات گران ایران‌خودرو قرار دارد و این نشان می‌دهد که حتی خودروهای برقی نیز از معافیت اختلاف قیمت کارخانه و بازار برخوردار نیستند.

وانت آریسان ۷۴۴ میلیون؛ ارزان‌ترین پیکاپ بازار!

در بخش وانت‌ها و پیکاپ‌ها، وانت آریسان با قیمت ۷۴۴ میلیون تومان ارزان‌ترین محصول ایران‌خودرو محسوب می‌شود که فاصله ۹۴ میلیون تومانی با قیمت کارخانه دارد. این محصول که جایگزین وانت پیکان شده، با کیفیت پایین و مشکلات فراوانی که دارد، همچنان با قیمت بالا به فروش می‌رسد و کارگران و کسبه مجبور به خرید آن هستند. سورن پلاس نیز با قیمت ۸۸۳ میلیون تومان که فاصله ۸۵ میلیون تومانی با قیمت کارخانه دارد، در رده دوم ارزان‌ترین محصولات قرار دارد که این خودرو نیز سال‌هاست که در بازار عرضه می‌شود اما هیچ تغییر یا به‌روزرسانی خاصی روی آن انجام نشده است.

سخن پایانی

بازار خودروی ایران در شرایط بحرانی قرار دارد و قیمت‌ها به شدت افزایش یافته‌اند به گونه‌ای که ارزان‌ترین خودروی سواری با قیمت ۹۲۰ میلیون تومان و گران‌ترین محصول با ۳.۱ میلیارد تومان به فروش می‌رسند. اختلاف قیمت کارخانه و بازار در برخی محصولات به بیش از ۳۰۰ میلیون تومان رسیده که این سود نجومی به جیب دلال‌ها و واسطه‌ها می‌رود و مردم باید بار سنگین این اختلاف قیمت را تحمل کنند. وقتی دنا پلاس اتوماتیک با ۱۹۰ میلیون تومان اختلاف قیمت به فروش می‌رسد و پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما با ۳۸۹ میلیون تومان فاصله از قیمت کارخانه، باید از خود پرسید که چرا دولت و نهادهای نظارتی نمی‌توانند این بازار را کنترل کنند و چرا مردم باید قربانی سودجویی و دلالی شوند؟

ارسال نظر