اختصاصی خودرو یک؛
دنا از مدار یک میلیارد خارج شد/ توربو اتوماتیک ۲۰۰ میلیون ارزانتر از تابستان
سه سال پس از جهش قیمتی خانواده دنا، دادههای جدید آبان ۱۴۰۴ نشان میدهد بازار آزاد این خودرو بهتدریج در مسیر ریزش آرام و بیصدا قرار گرفته است؛ در حالیکه هیچیک از تیپهای دنا هنوز در بورس کالا کشف قیمت نشدهاند، فاصله میان نرخ کارخانه و بازار آزاد از حد متعارف فراتر رفته و نشانههایی از اشباع تقاضا دیده میشود.
میانگین فاصله قیمت انواع دنا در مهر و آبان به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است؛ عددی که بهوضوح نشاندهنده تخلیه حباب تقاضای تابستان و گردش سرمایه از مدلهای داخلی به وارداتی و کارکرده است.
روند ریزشی؛ از توربو تا EF7
در بازار آزاد، نسخههای توربو اتوماتیک ارتقایافته که تا پیش از تابستان بیش از ۱.۴ میلیارد تومان معامله میشدند، اکنون تا ۱.۲ میلیارد تومان افت داشتهاند. حتی مدلهای لو آپشن ۱۴۰۳ که در خرداد رکورد ۹۸۰ میلیون تومان داشتند، حالا در برخی آگهیها زیر ۹۵۰ میلیون تومان ثبت میشوند.
این افت تدریجی، در حالی است که هنوز عرضه فیزیکی در بورس کالا صورت نگرفته و عدم کشف نرخ رسمی، خود به تقویت سردرگمی قیمت کمک کرده است.
دلایل ریزش: سه محور دادهای
۱. کاهش کشش تقاضا: خریداران خُرد پس از حذف حساب وکالتی در فروش فوری ایرانخودرو، نقدینگیشان را به سمت ثبتنام مستقیم هدایت کردهاند.
۲. رقابت وارداتی: افزایش نمایش خودروهای چینی جدید با قیمتهای نزدیک یک میلیارد تومان، بخشی از بازار دنا را خنثی کرده است.
۳. انتظار کشف قیمت در بورس کالا: معاملهگران فعلاً دست نگه داشتهاند تا نخستین نرخ رسمی «دنا توربو اتوماتیک» در محل کشف قیمتها مشخص شود.
از فیسلیفت سمند تا حذف تجهیزات
واقعیت آن است که دنا از سال ۹۳ تنها نسخه اصلاحشده سمند بوده است. حذف تدریجی آپشنهای پایه مانند کروز کنترل، ترمز دیسکی و رینگ آلومینیومی از اواسط ۹۷، عملاً ارزش فنی این خودرو را پایین نگه داشته است. از این رو، کارشناسان بازار انتظار دارند در صورت ثبات دلار نیمایی، منحنی قیمت دنا تا پایان پاییز بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان دیگر ریزش کند.