اخبار خودرو در یک نگاه

هزینه کارشناسی خودرو چقدر است؟/ ریسک ۲۵۰ میلیونی سر هر معامله!

کارشناسی خودرو دیگر یک گزینه لوکس نیست؛ ضرورتی است برای کاهش ریسک خرید. طبق بررسی‌های بازار، هزینه کارشناسی خودروهای معمولی بین ۸۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان و خودروهای لوکس تا حدود ۸ میلیون تومان یا بیشتر تمام می‌شود. رکود خرید و افزایش تجربه‌های تلخ از خودروهای دست‌دوم، تقاضا برای کارشناسی تضمینی را جهش داده است.

هزینه کارشناسی خودرو چقدر است؟/ ریسک ۲۵۰ میلیونی سر هر معامله!

هزینه کارشناسی خودرو به نوع، کلاس، محل انجام و سطح خدمات وابسته است. خودروهای لوکس و SUV‌ به‌دلیل پیچیدگی بیشتر، ابزار پیشرفته و نیاز به کارشناسان ماهر، نرخ‌های بالاتری دارند. در سطح متوسط، کارشناسی فنی و رنگ برای خودروهای داخلی محبوب مانند پژو ۲۰۶ یا پارس، حدود ۱.۵ میلیون تومان است. اگر خدمات ویژه مانند تست عملکرد موتور، شاسی، دیاگ پیشرفته یا بررسی آپشن‌های خاص درخواست شود، هزینه تا ۳ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

طبق عرف بازار، پرداخت هزینه کارشناسی بر عهده خریدار است، اما می‌تواند توافقی باشد. در مواردی که فروشنده ادعای «بی‌رنگ بودن» خودرو دارد و گزارش خلاف آن را ثابت کند، خریدار می‌تواند شرط کند هزینه کارشناسی از فروشنده گرفته شود. برآوردهای مراکز تضمینی نشان می‌دهد خریداران با پرداخت هزینه کارشناسی بین ۲۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تومان بیشتر، از ضمانت خسارت تا ۲۵۰ میلیون تومان برای مغایرت فنی برخوردار می‌شوند.

کارشناسی استاندارد شامل دو بخش اصلی است: رنگ و بدنه (بررسی رنگ‌شدگی، قلم‌گیری، سلامت شاسی و ستون‌ها) و فنی (بررسی موتور، گیربکس، تعلیق، ترمز، نشتی روغن و سلامت سیستم خنک‌کننده). در کارشناسی ویژه، تست‌های پیشرفته‌تر مانند تست سلامت واشر سرسیلندر (CS) و بررسی دقیق آپشن‌ها نیز انجام می‌شود. کارشناسی خودرو صفر هم مخصوص محصولاتی است که زیر ۱۰۰۰ کیلومتر کار کرده‌اند و عمدتاً بدون تست رانندگی انجام می‌شود.

در بخش لوکس، گزارش‌ها حکایت از نرخ‌های سنگین دارد؛ کارشناسی آئودی Q۵ صفر کیلومتر، حدود ۷ میلیون تومان، کارشناسی فنی و رنگ آن ۸.۵ میلیون تومان و نوع کامل ویژه تا ۱۶ میلیون تومان هزینه دارد. کارشناس‌ها معتقدند این هزینه در مقایسه با ریسک خرید خودرو بالای میلیارد تومان، «سرمایه پیشگیری» است و نه هزینه اضافی.

 

منبع: اقتصادآنلاین
ارسال نظر