ایرانخودرو قیمت هایما را ترکاند/ گرانی تا ۲ میلیون تومان!
ایرانخودرو بهصورت رسمی لیست جدید قیمت کارخانهای خودروهای هایما را منتشر کرد. بررسی جدول نشان میدهد قیمت تمام مدلها نسبت به دوره قبل افزایش یافته است. این نرخها بدون مالیات و سایر عوارض قانونی بوده و از ابتدای آبان ۱۴۰۴ اجرا میشود.
بر پایه ابلاغیه داخلی ایران خودرو، بهای خودروهای هایما افزایش محسوسی پیدا کرده است. بیشترین رشد قیمت متعلق به مدل جدید S8 PRO یا SBR است که با نرخ پایه ۱۹ میلیون ۹۲۳ هزار ۱۴۰ ریال برای تحویل از کارخانه اعلام شده؛ پیشتر این مدل در فهرست قیمتی شرکت وجود نداشت.
جدول رسمی قیمتهای جدید کارخانهای هایما (آبان ۱۴۰۴):
| شرح محصول | بهای کارخانه قدیم (ریال) | بهای کارخانه جدید (ریال) | میزان افزایش تقریبی |
|---|---|---|---|
| هایما S5 PRO | 14,765,546,167 | 16,296,420,190 | حدود ۱.۵ میلیون تومان |
| هایما S7 PRO یا SBR | 14,980,988,423 | 17,729,949,811 | حدود ۲.۸ میلیون تومان |
| هایما X7 یا SBR | 14,392,872,556 | 16,835,384,439 | حدود ۲.۴ میلیون تومان |
| هایما S8 یا SBR (محصول جدید) | — | 19,923,814,140 | — |
(مبالغ بالا بدون مالیات ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث و سایر عوارض قانونی محاسبه شدهاند.)
بررسی روند قیمتی نشان میدهد هایما بهعنوان برند مونتاژی پرطرفدار ایران خودرو، پس از رشد بهای قطعات وارداتی و هزینههای تولید، با افزایش متوسط بین ۱۰ تا ۱۸ درصدی مواجه شده است. این تغییرات بهویژه در مدل S7 PRO و S8 PRO مشهود است که از امکانات فنی بهروزشده و سطح تریم بالاتری نسبت به نسخههای گذشته برخوردارند.
تحویل این خودروها با تأخیر قبلی در برنامه تولید ۱۴۰۴ تطبیق یافته و انتظار میرود با تکمیل قطعات CKD در ماههای آینده (از مسیر چابهار و بندرعباس)، روند تحویل سرعت گیرد. صنعت خودرو این تغییر قیمت را هماهنگ با نرخ جدید نهادهها و سیاست تثبیت زیان خودروسازان توصیف کرده است.
ایران خودرو در حاشیه این اعلام، از برنامه توسعه همکاری با طرف چینی HAIMA Automobile خبر داده است. محور این همکاری شامل سه بخش است: تولید داخلی سیستم مولتیمدیا بومی، ارتقای مصرف سوخت و استاندارد آلایندگی یورو ۶. در صورت تحقق، نسخههای جدید از اواخر ۱۴۰۵ با موتور TGDI و گیربکس ۷ سرعته DCT معرفی خواهند شد.
افزایش اخیر بهای هایما، بخشی از برنامه نوسازی و جلوگیری از زیان انباشته در تولید است. با وجود رشد هزینهها، ایران خودرو تأکید دارد کیفیت خدمات پس از فروش و تأمین قطعات این خودروها در چارچوب استاندارد سرویس طلایی ادامه مییابد. انتظار میرود بازار خودروهای کراساوور نیمهلوکس در ماههای باقیمانده تا پایان ۱۴۰۴ با نوسان ملایم قیمت و حفظ تقاضای پایدار روبهرو شود.
