اختصاصی خودرو یک؛
فروش خودرو کرهای در ایران با قیمت استثنایی / فقط ۱۰۰ میلیون تومان!
شاید باورش کمی سخت باشد اما با ۱۰۰ میلیون تومان میتوان خودرو کرهای در بازار ایران خرید.
یکی از خودروهای پرطرفدار کرهای که در ایران مونتاژ شد دوو ماتیز است.
اگر سری به فضای مجازی بزنید با تبلیغات مختلف فروش این خودرو مواجه میشوید.
در تبلیغات یک دوو ماتیز ساخت سال ۱۳۸۰ به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان آگهی شده است.
گویا هنوز هم میتوان با ۱۰۰ میلیون تومان خودروی موناژی خرید.

تاریخچه تولید دوو ماتیز در ایران
شرکت کرمانموتور (Kerman Motor) در منطقه ویژه اقتصادی «ارگ جدید» استان کرمان، تولید خودروهای کوچک را با همکاری Daewoo Motors کرهجنوبی آغاز کرد.
طبق گزارشها، تولید ماتیز در ایران از حدود سال شمسی ۱۳۷۹ (۲۰۰۰ میلادی) شروع شد.
این همکاری با ورود General Motors به مالکیت دوو و تحریمها با مشکل تأمین قطعات CKD مواجه شد؛ در نتیجه تولید ماتیز در ایران در ادامه مسیر با چالش روبرو گردید.
در نتیجه، پس از توقف تولید یا کاهش واردات ماتیز، حضور آن در بازار بهتدریج محدود شد و مدلهای مشابه کوچک چینی مانند امویام ۱۱۰ جایگزین آن گردیدند.
مشخصات فنی کلی (نسخه پایه ۰٫۸ لیتری)
در ادامه جدول مشخصات همراه با توضیح آورده شده است:
| شاخص | مقدار تقریباً جهانی / ایران |
|---|---|
| حجم موتور | حدود ۰٫۸ لیتر (۷۹۶ سیسی) |
| قدرت خروجی | حدود ۵۲ اسببخار (۶۰۰۰ دور) |
| گشتاور | حدود ۶۹ نیوتنمتر در حدود ۴۶۰۰ دور |
| گیربکس | ۵ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو |
| وزن تقریبی | حدود ۷۵۰ تا ۸۳۰ کیلوگرم |
| ابعاد خودرو | طول ~۳٬۴۹۵ میلیمتر، عرض ~۱٬۴۹۵ میلیمتر، فاصله بینمحوری ~۲٬۳۴۰ میلیمتر |
| حداکثر سرعت | حدود ۱۴۴ کیلومتر/ساعت |
| شتاب ۰-۱۰۰ km/h | حدود ۱۷ ثانیه |
| مصرف سوخت ترکیبی | در حدود ۶٫۱ لیتر در صد کیلومتر برای نسخهٔ ۰٫۸ لیتر |
امکانات رفاهی و ایمنی در بازار ایران
در بازار ایران، نسخههای وارد یا تولید شده دارای امکانات رفاهی سادهای بودند که برای دوره زمانی خود قابل قبول بهشمار میرفتند:
امکانات رفاهی معمول:
-
سیستم تهویه مطبوع (کولر) و تهویه دستی.
-
شیشه بالابرهای برقی در برخی نسخهها (جلوی خودرو)؛ فرمان هیدرولیک.
-
قفل مرکزی، آینههای جانبی برقی در برخی تیپها.
-
سیستم صوتی ساده با قابلیت پخش CD یا رادیو در برخی تیپها.
امکانات ایمنی (نقاط ضعف):
-
کیسه هوای راننده و سرنشین در بسیاری از نسخههای اولیه عرضه ایران وجود نداشت.
-
سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و سایر سامانههای مدرن ایمنی در نسخههای پایه معمول نبودند.