اخبار خودرو در یک نگاه

اثر مصوبه جدید بنزینی بر بازار خودرو / قیمت ها زیر و رو شد؟

افزایش قیمت بنزین به ۵۰۰۰ تومان موجی از نگرانی را در میان خانوارها ایجاد کرد و همان چند ساعت اول، بازار خودرو با شایعه‌هایی مثل «جهش فروش کم‌مصرف‌ها» و «ریزش قیمت پُرمصرف‌ها» پر شد. اما داده‌های واقعی بازار نشان می‌دهد این موج، بیشتر روانی بوده تا اقتصادی.

اثر مصوبه جدید بنزینی بر بازار خودرو / قیمت ها زیر و رو شد؟

نمایشگاه‌داران می‌گویند درست است که بعد از گرانی سوخت، تعداد تماس‌ها و استعلام برای خودروهای کم‌مصرف داخلی مثل تیبا، کوییک، پژو ۲۰۶ و سمند EF7 حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر شد، اما حجم معاملات قطعی فقط ۵ تا ۷ درصد بالا رفت.

یعنی مردم بیشتر می‌پرسند، کمتر می‌خرند.

در طرف مقابل، خودروهایی با مصرف سوخت بالاتر مثل دناپلاس توربو، ساندرو یا کراس‌اوورهای چینی هیچ افت قیمت محسوسی نداشتند. علتش ساده است: بازار خودرو در ایران به دلار واکنش نشان می‌دهد، نه بنزین.

تحلیل کارشناسان هم این را تأیید می‌کند:

اختلاف مصرف واقعی بین بیشتر خودروهای داخلی فقط ۲ تا ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این یعنی حتی با بنزین ۵۰۰۰ تومانی، صرفه‌جویی اقتصادی آن‌قدر بزرگ نیست که مردم را مجبور به تغییر انتخاب کند. بنابراین تأثیر افزایش قیمت سوخت، در کوتاه‌مدت فقط یک «ترس اولیه» ایجاد می‌کند اما به‌سرعت فروکش می‌کند.

نتیجه؟

افزایش قیمت بنزین اثرگذار بوده، اما بسیار محدود.

بازار تکان خورده، اما زیرورو نشده.

و خریداران همچنان بیشتر درگیر قدرت خرید، تورم، قیمت دلار و نااطمینانی بازار هستند تا مصرف سوخت.

ارسال نظر