اخبار خودرو در یک نگاه

قطار رشت - آستارا در آستانه اجرا

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: ۳۱ کیلومتر از مسیر راه آهن رشت - آستارا به طور رسمی به روس‌ها تحویل شده‌ است و روس‌ها هم در حال مطالعات و برنامه‌ریزی هستند. ما هم به عنوان طرف ایران، میزان کیلومتر از تملک اراضی را اضافه می‌کنیم و در حال حاضر به بیش از ۴۴ کیلومتر رسیده‌ایم.

قطار رشت - آستارا در آستانه اجرا

عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور  درباره آخرین اقدامات روسیه برای تامین مالی پروژه راه آهن رشت – آستارا و اجرای عملیات این خط ریلی اظهار داشت: تیم روسی در ایران مستقر شده‌ است و جلسات با نمایندگان روسیه پی در پی برگزار می‌شود و این پروژه پویا و در جریان است و هیچ توقفی ندارد.

وی با بیان اینکه روند تملک اراضی پروژه خط آهن رشت – آستارا در حال انجام است، گفت: همچنان مشغول تملک اراضی مسیر هستیم و این اقدام یکی از آیتم‌های مهم پروژه محسوب می‌شود و ۳۱ کیلومتر طول مسیر به طور رسمی به روس‌ها تحویل شده‌است و روس‌ها هم در حال مطالعات و برنامه‌ریزی هستند. ما هم به عنوان طرف ایران میزان کیلومتراژ تملک اراضی را اضافه می‌کنیم و در حال حاضر به بیش از ۴۴ کیلومتر رسیده‌ایم.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه در تلاش هستیم این عدد را به ۵۱ کیلومتر برسانیم و به طرف روس تحویل دهیم، ادامه داد: به زودی این میزان اراضی را هم به روس‌ها تحویل می‌دهیم تا روس‌ها مطالعات در اراضی جدید را هم انجام دهند. طراحی مسیر و پروژه خط آهن انجام شده و در بحث مطالعات هم با روس‌ها به توافق رسیده‌ایم و صورت جلسه شده البته مطالعات سطوح مختلفی را دارد. درباره تدقیق کارهای ژئوتکنیک روس‌ها دغدغه‌هایی دارند و از این بابت سال گذشته الحاقیه را با روس‌ها امضا کردیم و به روس‌ها اجازه دادیم تدقیق نقشه برداری و ژئوتکنیک را انجام دهند و روسیه هم از اسفند ماه سال گذشته اقدامات خود را آغاز کرد.

خطیبی در پاسخ به این سوال که آیا تملک اراضی با پول روسیه و تامین مالی روس‌ها انجام می‌شود، اظهار داشت: تملک اراضی از تعهدات ایران است و منابع خودمان تملک آزاد‌سازی می‌شود.

وی افزود: البته از سمت رشت فعالیت‌هایی برای اقدامات اجرایی انجام شده است اما میزان فعالیت در مقایسه کل پروژه اما قابل توجه نیست و هدف این است با تامین مالی بتوانیم تمام جبهه‌ها را درگیر کنیم و در حال حاضر نمی توان گفت پیشرفت فیزیکی حاصل شده و در واقع در ۲۶۳ کیلومتر در نقاطی به صورت محدود اقداماتی انجام شده و فعلا پیشرفت کار در بخش تملک اراضی است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به تعیین قیمت نهایی پروژه گفت: قیمت نهایی را در نظر گرفته‌ایم و باید ذیل آن اقداماتی انجام شود. توجه داشته باشیم که پروژه راه‌آهن رشت-آستارا جزو پروژه‌های بزرگ کشور و بسیار تکنیکال بوده و این ملاحظات هم طبیعی است. راه آهن رشت-آستارا بخشی از کریدور شمال-جنوب بوده و با همکاری سه کشور روسیه- آذربایجان- ایران پیش می‌رود و درباره احداث مذاکرات صرفا با روسیه است.

منبع: ایلنا
ارسال نظر