توافق برای افزایش پروازها از ایران به این کشور
در جریان دیدار وزرای خارجه ایران و تونس بر ضرورت ایجاد پروازهای مستقیم و دائمی میان دو کشور تأکید شد. تاکنون پروازهای موجود چارتری بوده و کارشناسان میگویند برقراری پروازهای دائمی نیازمند تقاضای کافی، ناوگان مناسب و امکان سوخترسانی به هواپیماهای ایرانی است. سازمان هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرده که افزایش فرکانس پروازها در دستور کار قرار دارد.

چهارشنبه هفته گذشته وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه به تونس سفر کردند که طی این سفر سید عباس عراقچی با محمدعلی النفطی وزیر خارجه این کشور در ارتباط با مباحث دوجانبه گوناگونی به بحث و گفتوگو پرداختند.
یکی از موضوعاتی که در جریان دیدار وزرای خارجه دو کشور بر آن تاکید شد ایجاد پرواز مستقیم و دائمی میان ایران و تونس و ایجاد سازوکارهای مناسب این موضوع بود.
سفیر ایران در تونس نیز اخیرا اعلام کرده که در طول دو ماه گذشته، پرواز مستقیم بین ایران و تونس بهصورت چارتری ایجاد شده است و در روزهای یکشنبه و چهارشنبه این پروازها انجام میشود. با توجه به لغو روادید ۱۵ روزه بین دو کشور، در این مدت تعدادی از ایرانیان که پیشبینی میکنیم حدود ۱۰۰۰ نفر باشند که برای گردشگری در قالب تور به تونس سفر کردهاند.
آن طور که گفته میشود در حال حاضر پرواز مستقیمی از ایران به تونس وجود ندارد و این پروازها به صورت گروهی یا چارتری توسط برخی شرکتهای هواپیمایی در روزهای تعیین شده انجام میشود.
در این راستا مقصود اسعدی سامانی - دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی - در پاسخ به این سوال که آیا امکان برقراری پروازهای مستقیم و دائمی میان ایران و تونس وجود دارد یا خیر؟ به ایسنا گفت: در حال حاضر پرواز مستقیم به تونس نداریم و برقراری پرواز میان دو کشور منوط به امضای موافقت نامههای دو جانبه میان سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان هواپیمایی کشوری تونس است.
وی افزود: بعد از امضای موافقت نامههای لازم، شرکتهای هواپیمایی معرفی میشوند و پروازها دایر میشود. معمولا به تعداد پروازهایی که تونس به ایران انجام دهد ما نیز میتوانیم به همان تعداد به آنجا پرواز داشته باشیم.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تصریح کرد: مهمترین موضوع در برقراری پروازهای دائمی تقاضای سفر است. باید تقاضای سفر وجود داشته باشد که پروازها نیز شکل بگیرد.اگر تقاضا وجود نداشته باشد برای شرکت های هواپیمایی مقرون به صرفه نیست.
وی عنوان کرد: از طرفی باید ناوگان مناسب برای پروازهای طولانی نیز وجود داشته باشد. این یعنی برخی از شرکتهای هواپیمایی داخلی که دارای ایرباس هستند امکان انجام این سفر را دارند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در ادامه گفت: محدودیتهای تخصیص سوخت به دلیل تحریم ها نیز باید برداشته شود. یعنی ناوگان ایرانی برای تامین سوخت در فرودگاه تونس دچار مشکل نشود و بتواند سوخت مورد نیاز خود را تامین کند.
افزایش پروازها به تونس در دستور کار قرار گرفت
سید حمیدرضا صانعی - معاون هوانوردی و اموربین الملل سازمان هواپیمایی کشوری - نیز در این خصوص به ایسنا گفت: با توجه به اینکه افزایش مناسبات و همکاریها با کشور تونس در دستور کار وزارت امور خارجه کشور قرار گرفته است و همچنین در پی افزایش تقاضا برای سفر به تونس به عنوان یک مقصد گردشگری، موضوع افزایش فرکانس پروازهای میان دو کشور در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
وی افزود: بر اساس توافقنامههای فعلی، در حال حاضر دو پرواز هفتگی از سوی هر یک از طرفین (ایران و تونس) مورد توافق دو کشور واقع شده است که مراتب قانونی افزایش فرکانس پروازی بین دو کشور خواهد بود.
صانعی در ادامه گفت: وزارت امور خارجه ایران مذاکرات گستردهای را جهت تقویت همکاریهای دوجانبه ایران و تونس انجام داده که یکی از زمینههای افزایش این همکاریها، تقویت همکاریهای گردشگری با بهرهگیری از لغو روادید دوطرفه و افزایش پروازهای مستقیم بین دو کشور بوده است.
وی در پایان گفت: با توجه به کشش موجود و تقاضای فزاینده، لازم است تعداد پروازهای هفتگی را از دو پرواز فعلی افزایش دهیم تا بتوانیم به نیاز مسافران پاسخگو باشیم.