خبر خوش برای مردم شیراز و اصفهان / منتظر فردا باشید
قطعه هفتم آزادراه شیراز - اصفهان فردا (یکشنبه) با حضور ویدئوکنفرانسی رئیسجمهور به بهرهبرداری میرسد.

آزادراه شیراز - اصفهان به طول ۳۷۰ کیلومتر به عنوان طولانیترین مسیر آزادراهی کشور برای اتصال مرکز به جنوب کشور طراحی و اجرا شده است که ۲۱۲ کیلومتر آن حدفاصل اصفهان تا ایزدخواست در مهرماه سال ۱۴۰۲ با رعایت تمام نکات ایمنی و تایید پلیس راه کشور به بهرهبرداری رسید و بخش دیگری از این آزادراه در قطعه هفت به طول ۱۲.۵ کیلومتر قرار است فردا به بهرهبرداری برسد.
گفته میشود قطعه هفتم این آزادراه شامل دو باند رفت و برگشت با شش خط عبوری است و برای اجرای آن ۹۰۰۰ میلیارد ریال هزینه شده که ارزش روز آن بیش از ۲۲/۵ هزار میلیارد ریال برآورد میشود.
نکته قابل توجه این است که عملیات اجرایی قطعات یک تا شش این آزادراه حدفاصل اصفهان تا ایزدخواست در سال ۱۳۹۱ آغاز شد و طرح اولیه این آزادراه همان شش قطعه بود و قطعه هفت در راستای ساماندهی ترافیک و توسعه شبکه حمل و نقل استان از سوی دولت به این پروژه افزوده شد. همچنین قطعه هشت نیز در دستور کار است.
بنابر نظر کارشناسان این پروژه بهعنوان بخشی کلیدی از راهگذر شمال - جنوب، نقشی مؤثر در توسعه شبکه حملونقل کشور و افزایش سهم ایران در ترانزیت منطقهای ایفا خواهد کرد. همچنین جمهوری اسلامی ایران بهدلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز خود در تقاطع راهگذر بینالمللی شرق - غرب و شمال - جنوب قرار دارد؛ ازاینرو، توسعه شبکه آزادراهی کشور نهتنها ضرورتی حملونقلی، بلکه یک اولویت ملی برای افزایش سهم ایران در تجارت و ترانزیت کالا و مسافر است.
آن طور که معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خبر داده، آزادراه شیراز - اصفهان بهعنوان حلقهای حیاتی از کریدور شمال - جنوب، مسیر دریای خزر را به خلیج فارس متصل میکند و بهرهبرداری از آن یکی از گامهای بزرگ در تکمیل این شریان اقتصادی بهشمار میرود.
معاون ساخت و توسعه آزادراهها با تشریح مسیر این کریدور اعلام کرد که این محور از بندر انزلی آغاز میشود و پس از عبور از رشت، قزوین، تهران و اصفهان به شیراز و در نهایت بندربوشهر میرسد. آزادراه شیراز - اصفهان میانبری مستقیم میان دو مرکز مهم استانی ایجاد میکند که ضمن تسهیل ترانزیت، موجب کاهش چشمگیر طول مسیر، زمان سفر و هزینههای حملونقل خواهد شد.
به گفته وی، بهرهبرداری از این آزادراه فاصله میان شیراز و اصفهان را ۱۳۴ کیلومتر و زمان سفر را حدود دو ساعت کاهش میدهد. این اقدام، فقط در سال نخست، موجب صرفهجویی ۱۳۶ میلیون لیتر سوخت و دهها هزار میلیارد ریال در هزینههای ملی خواهد شد.
موضوعی که در مورد این آزادراه عنوان میشود این است که بهرهبرداری از آزادراه، کاهش چشمگیر تصادفات را بههمراه دارد و برآورد میشود سالانه از جان بیش از ۵۵۰ نفر محافظت شود. همچنین با جلوگیری از خسارات ناشی از سوانح رانندگی، بیش از ۳۱۲۰ میلیارد ریال صرفهجویی اقتصادی محقق خواهد شد. از طرفی صرفهجویی سالانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال در اقتصاد ملی، تنها یکی از دستاوردهای بهرهبرداری از این مسیر است.
معاون ساخت و توسعه آزادراه ها شرکت ساخت معتقد است عبور مسیر از رشتهکوههای زاگرس، پروژه آزادراه شیراز - اصفهان را به یکی از پیچیدهترین طرحهای عمرانی کشور تبدیل کردهاست. با وجود این، ملاحظات زیستمحیطی نیز بهصورت کامل رعایت شده و در همین راستا، کاشت ۱۰۰ هزار اصله نهال در حریم مسیر اجرا شده است.