آماده باش برای لغو تحریم ها بیخ گوش ایران / خوش به حالشان!
وزارت حمل و نقل عراق با گذشت بیش از سه دهه از تحریمهای بینالمللی بر ناوگان دریایی این کشور، از پیشرفتهای ملموس در پرونده لغو این تحریمها خبر داد.

میدل ایست نیوز: وزارت حمل و نقل عراق، اعلام کرد این کشور در خصوص ممنوعیت بینالمللی ناوگان عراق و لغو تحریمها که از سال 1991 تاکنون، فعالیت ناوگان دریایی را متوقف و عراق را از اعمال حاکمیت کامل دریایی خود در آبهای بینالمللی محروم کرده بود، گامهای ملموسی برداشته است.
میثم الصافی، سخنگوی وزارت حمل و نقل عراق تصریح کرد: این وزارتخانه در آینده نزدیک میزبان هیئتی از سازمان بینالمللی دریانوردی خواهد بود تا در مورد این پرونده، میزان انطباق داشتن سازمان دریایی عراق با شرایط و الزامات بینالمللی و پایبندی آن به استانداردهای جهانی را بررسی و ثبت کند.
این در حالی است که عراق با وجود بهره مندی از یک ناوگان دریایی دارای کشتیهای مختلف، به علت محدودیتهای بینالمللی قادر به برافراشتن پرچم ملی خود بر روی کشتیها و به رسمیت شناخته شدن گواهینامههای دریایی خود نبوده و همین مسئله نقش عراق را در تجارت دریایی بینالمللی به شدت محدود کرده است.
زهیر الفتلاوی، عضو کمیته حمل و نقل و ارتباطات در مجلس نمایندگان عراق تصریح کرد: این تحریمها ضربه سختی به بخش حمل و نقل دریایی وارد کرده و به وابستگی بیش از حد به شرکتهای خارجی برای جابهجایی کالا و همچنین از دست رفتن ارز خارجی و افزایش هزینهها منجر شده است.
وی تأکید کرد: ناوگان فعلی عراق تنها بخش کوچکی از نیازهای کشور را پوشش میدهد و بازگشت عراق به دریا نه تنها یک گام فنی، بلکه یک ضرورت اقتصادی و حاکمیتی است.
از سوی دیگر، احمد عبدالله، پژوهشگر مسائل اقتصادی در این خصوص اظهار داشت: ممانعت از مدیریت امور بندرهای دریایی عراق، به ویژه موانع پیش روی بندر بزرگ فاو، امنیت اقتصادی این کشور را تهدید میکند و این در حالی است که پروژه جاده توسعه و بندر بزرگ فاو، آینده حمل و نقل دریایی عراق را شکل میدهند و رفع تحریمها امکان بهرهبرداری کامل از این پروژهها را فراهم میآورد.
وی تخمین زد توسعه و نوسازی ناوگان دریایی عراق نیازمند حدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد بود تا بتواند سالانه بیش از دو میلیارد دلار بازده اقتصادی از طریق افزایش حجم صادرات و واردات دریایی و تحریک صنایع مرتبط با حمل و نقل و لجستیک به همراه داشته باشد.
لغو این تحریمها پس از ۳۰ سال، افقهای اقتصادی جدیدی را برای عراق، به ویژه با افتتاح بندر بزرگ فاو که دروازهای راهبردی برای حمل و نقل دریایی عراق به شمار میرود، خواهد گشود.
عراق در پایان دهه هشتاد قرن گذشته، دارای ۱۷ کشتی تجاری با ظرفیتهای متفاوت بود که کالاها را از بنادر این کشور به داخل و خارج حمل میکردند و در واقع به مثابه ستون فقرات قدرتمندی برای اقتصاد عراق و منبعی برای درآمد ملی محسوب میشدند.
این در حالی است که امروز، پس از سالها تحریم، جنگ و سوء مدیریت، تنها شش کشتی تجاری برای عراق باقی مانده است که سه فروند از آنها به نام های «البصره»، «المثنی» و «الحدباء» در آبهای بینالمللی فعالیت میکنند و محمولههایی تا ۱۴ هزار تن را جابجا میکنند و دو کشتی کوچک دیگر برای تامین آب و سوخت هستند و علاوه بر اینها، یک فروند کشتی دیگر به نام «بغداد» هم کانتینرهایی با ظرفیت ده هزار تن حمل میکند.