اتفاق عجیب بین ایران و چین / قطار دست خالی برمیگردد!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: قطاری که در حال حاضر از چین به ایران هر ماه یا چند ماه یکبار میآید، با محمولهای به سوی ایران رهسپار میشود؛ این در حالی است که ما در ایران باری نداریم که با خطوط ریلی به چین صادر کنیم!

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با اشاره به قرار گرفتن ایران در مسیر ریلی چین به اروپا، گفت: یکسری خطوط ریلی، نقاط و استانهای غربی چین را به غرب دنیا و اروپا متصل میکنند.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در مورد جزئیات راههای ریلی چین به اروپا، گفت: این خطوط ریلی، راههای مواصلاتی زمینی است که چینیها برای رفت و آمد کالا از/ به چین طراحی کردهاند. دو خط از این خطوط از بالا و شمال دریای خزر به طرف اروپا رهسپار میشود. سومین خط از میانه خزر و خط چهارم از پایین خزر عبور میکند. خط چهارم در مسیر ایران قرار گرفته و در حال حاضر هم قطاری در حال تردد دارد.
به گفته حریری، این خط هنوز تاثیر قابل توجهی بر صادرات و واردات ایران به چین ندارد زیرا یک خط دائمی و برنامهریزیشده نیست. هر خط حمل و نقلی (زمینی، ریلی، دریایی و هوایی) زمانی به طور واقعی شکل میگیرد که متقاضی حمل بار یا مسافر از دو سو در آن باشد.
وی افزود: در حال حاضر قطاری که از چین به ایران میآید، با محمولهای به سوی ایران رهسپار میشود؛ این در حالی است که ما در ایران محموله و باری نداریم که با خطوط ریلی به چین صادر کنیم.
باید برای صادرات ایران به چین از خطوط ریلی، فکری اساسی کنیم
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با تاکید بر اینکه باید برای صادرات به چین با این قطار فکری کنیم، گفت: صادرات غیر نفتی ایران به دنیا به جز به بازار عراق و افغانستان، مواد خام و انرژی است. ۹۰ درصد صادرات ما به چین محصولات بر پایه نفت مثل محصولات پتروشیمیایی، فرآوردههای نفتی و گازها یا محصولات بر پایه معدن مثل کنسانتره مس، کنسانتره آهن و مواردی از این دست است.
حریری افزود: این کالاها روی ریل به سختی حمل میشوند؛ به عبارت بهتر، ماهیت بار آنها ماهیت ریلی نیست و باید با کشتی حمل شود. بنابراین به طور مثال، اگر قطعات خودرو از چین با قطار به ایران میآید ارزش قطعات و مدتزمان رسیدن آن، توجیه اقتصادی دارد.
وی ادامه داد: بار قطاری که چند روز گذشته از چین به ایران آمد، پنل خورشیدی بود. ماهیت این بار، ماهیت ریلی است؛ ولی ماهیت کنسانتره آهن، مس و پتروشیمی ریلی نیست و کشتیرانی است. دولت، شرکتهای صادرکننده و اتاق بازرگانی باید برای این قطار و بار آن فکری کنند.
زمان ارسال کالا از چین به ایران از طریق ریل نصف شد
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین دلیل بینظمی این قطار در رفت و آمد از چین به ایران را نبود بار از ایران به چین دانست و گفت: این قطار یک ماه یک بار یا چند ماه یک بار به ایران بار میآورد زیرا زمانی به یک خط مواصلاتی بین ایران و چین تبدیل میشود که برای انتقال بار دو سر برنامه بلندمدت داشته باشد.
حریری با بیان اینکه زیرساخت این راه ریلی از محموله و بار آن بیشتر فراهم است، گفت: در زیرساخت هم ایراداتی وجود دارد و احتیاج به یکسری لجستیک خاص همانند بنادر خشک و... داریم؛ اما ابتدا باید بار وجود داشته باشد تا برای لجستیک هم فکری کرد.
وی در مورد زمان تحویل کالا از چین به ایران از راهآهن نسبت به کشتی، گفت: این راهآهن زمان تحویل کالا از طریق دریا را از ۳۲ تا ۳۳ روز به ۱۴ تا ۱۸ روز از طریق زمین کاهش میدهد و از نظر هزینهای هم ریل از کشتی ارزانتر است.