چین به داد این پروژه حساس با ایران رسید
ایران و چین وارد مرحله تازهای از همکاری ریلی شدهاند؛ پروژه قطار پرسرعت تهران–مشهد که سالها در حد طرح باقی مانده بود، بهزودی با حضور سرمایهگذار چینی و همزمان با سفر رئیسجمهور مسعود پزشکیان به پکن وارد فاز اجرایی خواهد شد.

ایران و چین بار دیگر در مسیر توسعه حملونقل ریلی گام بلندی برمیدارند. این بار موضوع، قطار پرسرعت تهران–مشهد است؛ پروژهای که میتواند سفر میلیونها زائر و مسافر بین دو کلانشهر ایران را متحول کند. فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرده است که طرف چینی برای سرمایهگذاری در این طرح اعلام آمادگی کرده و با نهایی شدن مذاکرات در جریان سفر رئیسجمهور ایران به پکن، قرارداد رسمی به امضا خواهد رسید.
به گفته وزیر راه، هدف اصلی دولت کاهش محسوس زمان سفر در این مسیر پرتردد است. او خبر داده که حتی پیش از ورود قطارهای تندرو، با اصلاحات فنی و ارتقای ناوگان موجود، کاهش ۴۵ دقیقهای زمان سیر قطارها بهزودی محقق خواهد شد. اما آنچه میتواند چهره این خط را دگرگون کند، حضور فناوریهای روز چینی در اجرای پروژه قطار تندروست.
چین تجربه گستردهای در توسعه قطارهای پرسرعت دارد و یکی از بزرگترین شبکههای ریلی تندرو جهان را اداره میکند. اکنون این تجربه قرار است در ایران نیز به کار گرفته شود؛ جایی که مسیر ۹۰۰ کیلومتری تهران–مشهد یکی از شلوغترین خطوط ریلی غرب آسیا بهشمار میرود. این توافق نیز در پکن و طی نشستی میان جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راهآهن ایران، و گوا ژوژوئه، رئیس راهآهن چین، اعلام شده بود. بر اساس طرحهای اولیه، زمان سفر این مسیر با اجرای کامل پروژه به کمتر از نیمی از وضعیت فعلی کاهش خواهد یافت.
این همکاری بخشی از بسته بزرگتر توسعه روابط ایران و چین در حوزه حملونقل ریلی است. کارشناسان معتقدند ورود سرمایهگذاران و فناوریهای چینی به پروژه تهران–مشهد، نه تنها ظرفیت جابهجایی مسافر را افزایش میدهد، بلکه میتواند به کاهش هزینهها، توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی در استانهای مسیر بینجامد.در شرایطی که روابط تجاری دو کشور طی سالهای اخیر رشدی صعودی داشته است، قطار پرسرعت تهران–مشهد میتواند به نماد جدیدی از همکاریهای راهبردی ایران و چین تبدیل شود؛ همکاریای که در ایستگاه پکن، با امضای قرارداد رسمی، به حرکت در خواهد آمد.به گزارش سایت RailFreight، این پروژه عظیم (برقیسازی راهآهن تهران-مشهد) که ۱۰۰۰ کیلومتر از مجموع تقریباً ۲۰۰۰ کیلومتر مسیر ریلی سرخس-رازی را در بر میگیرد، قرار است شریان اصلی اتصال ترکیه و ترکمنستان (آسیای مرکزی) از طریق خاک ایران را متحول سازد و بر اهمیت فزاینده همکاریهای حملونقلی میان تهران و پکن تأکید کند.در حال حاضر، تنها مسیر بین مشهد و تهران دارای خطوط دوگانه است که با اجرای این پروژه، ظرفیت و سرعت انتقال در سایر نقاط نیز به طور قابلتوجهی افزایش خواهد یافت.این توسعه نه تنها به بهبود کارایی حملونقل داخلی کمک میکند، بلکه نقش ایران را به عنوان یک پل ارتباطی کلیدی در کریدورهای بینالمللی تقویت خواهد کرد.خاطرنشان میشود در رابطه با آخرین وضعیت این پروژه، جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راه آهن ایران، اظهار کرده بود که قطار تهران-مشهد در حال برقی شدن است که این اقدام سرعت حرکت قطار را نیز به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رساند.
وی افزوده بود: آخرین وضعیت پروژه امیدوارکننده است. شرکت چینی که قرارداد با آن امضا شده بود و پروژه نزدیک به ۴ یا ۵ سال متوقف شده بود، پس از مذاکرات جدید، مجدداً به پروژه بازگشتند و یک سال دیگر قرارداد را تمدید کرده اند. امیدواریم که بحث های شورای اقتصاد و فاینانس دولتی چین که در حال پیگیری هستیم، ظرف دو تا سه ماه آینده حل شود و شاهد آغاز دوباره پروژه باشیم.ذاکری تصریح کرده بود که به موازات فعال شدن پروژه از بخش غیردولتی و همین طور بخشی از اعتبارات دولت هم برای شروع موقتاً فاز اول پروژه، یعنی از تهران تا گرمسار، در نظر گرفته شده است؛ همچنین هماهنگی های لازم با استانداری خراسان رضوی و راه آهن انجام شده و جلسات مشترکی داشتیم که امیدواریم در آینده نزدیک وارد فاز عملیاتی شود.