اتفاق جنجالی در آسمان عربستان/ کمترین میزان شکایت مسافران در تاریخ ثبت شد
خطوط هوایی سعودی (Saudia Airlines) با عملکرد بینظیر در رسیدگی به شکایات مسافران، در آخرین ارزیابی اداره کل هوانوردی غیرنظامی عربستان (GACA) در رتبه اول قرار گرفت. این شرکت تنها ۳۷ شکایت به ازای هر ۱۰۰ هزار مسافر در ماه اوت ۲۰۲۵ ثبت کرده و ۹۸ درصد از این شکایات را بهصورت سریع و مؤثر حل کرده است. این موفقیت سعودی ایرلاین سبب شد تا از رقبای خود مانند فلایناس و فلایادیل پیشی بگیرد. این روند بهویژه در راستای تلاشهای عربستان برای ارتقای کیفیت خدمات هوانوردی و افزایش شفافیت در صنعت هوایی کشور است.
براساس گزارش اداره کل هوانوردی غیرنظامی عربستان (GACA)، خطوط هوایی سعودی (Saudia Airlines) توانست در ارزیابی ماه اوت ۲۰۲۵، با عملکردی برجسته در زمینه رسیدگی به شکایات مسافران، در صدر رتبهبندی قرار گیرد. در این ارزیابی، سعودی ایرلاین تنها ۳۷ شکایت به ازای هر ۱۰۰ هزار مسافر دریافت کرد و توانست ۹۸ درصد از این شکایات را بهسرعت و مؤثر حل کند. این عملکرد عالی باعث شد تا سعودی ایرلاین از رقبای خود مانند فلایناس و فلایادیل پیشی بگیرد.
نسبت به رقبای خود برتری پیدا کرد
خطوط هوایی فلایناس و فلایادیل نیز بهترتیب با ۴۲ و ۴۳ شکایت به ازای هر ۱۰۰ هزار مسافر در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتند. با این حال، این شرکتها توانستند شکایات خود را بهطور کامل حل کنند، اما سعودی ایرلاین با داشتن کمترین شکایت، عنوان برترین شرکت هواپیمایی عربستان را از آن خود کرد.
مشکلات رایج مسافران
طبق گزارشها، اصلیترین شکایات مسافران به تأخیر در پروازها، گم شدن یا آسیب دیدن بار، و مشکلات مربوط به بلیت برمیگردد. این مسائل نهتنها در عربستان بلکه در بسیاری از کشورها در صنعت هوانوردی چالشهای رایج به شمار میآیند. با این حال، سعودی ایرلاین توانسته با اقدامات سریع و مؤثر خود رضایت مسافران را جلب کند.
فرودگاههای پیشتاز در خدمات
در میان فرودگاههای بینالمللی عربستان، فرودگاه بینالمللی ملک عبدالعزیز در جده با تنها ۲۴ شکایت به ازای هر ۱۰۰ هزار مسافر و نرخ حلوفصل ۹۶ درصدی، بهترین عملکرد را داشته است. همچنین، فرودگاههای با کمتر از شش میلیون مسافر، نظیر فرودگاه ملک عبدالله بن عبدالعزیز در جازان، با تنها دو شکایت به ازای هر ۱۰۰ هزار مسافر در جایگاه بالاتری قرار گرفتند.
گامهای سعودی ایرلاین برای ارتقای خدمات
اداره کل هوانوردی غیرنظامی عربستان (GACA) اعلام کرد که این ارزیابی بخشی از طرح جامع برای افزایش شفافیت در صنعت هوانوردی عربستان است. در این راستا، GACA با ارائه دستورالعملهای جامع و برگزاری کارگاههای آموزشی برای کارکنان شرکتهای هواپیمایی و پرسنل فرودگاهی، در تلاش است تا استانداردهای خدمات بهویژه در بخش حقوق مسافران را ارتقا دهد. این اقدامات به ارتقای کیفیت خدمات و ارتقاء تجربه مسافران کمک خواهد کرد.