اخبار خودرو در یک نگاه

جان تازه به هواپیماهای زمین گیر ایران / اتفاق بزرگ رقم خورد

در کمتر از ۹ ماه، تیم فوق‌العاده قشم‌ایر موفق شد پنجمین فروند هواپیمای زمین‌گیر رآ به آسمان برگرداند.

جان تازه به هواپیماهای زمین گیر ایران / اتفاق بزرگ رقم خورد

مهندس سیامند عبداله‌زاده، مدیرعامل این شرکت، ضمن قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه تیم‌های فنی، عملیاتی و نگهداری به سرپرستی مهندسان ارشد حوزه تعمیرات اساسی و تداوم صلاحیت پروازی، اظهارکرد: "این دستاورد بی‌سابقه، مایه افتخار صنعت هوانوردی ملی و گواهی بر توانمندی‌های فنی و مدیریتی متخصصان ایرانی است. بازگشت پنجمین فروند هواپیمای زمین‌گیر در کمتر از ۹ ماه، نه تنها رکورد عملیاتی قشم‌ایر را ارتقا داده، بلکه ظرفیت ناوگان هوایی کشور را به‌طور مؤثری تقویت کرده و الگویی عملی برای خودکفایی در شرایط تحریم ارائه نموده است."

این موفقیت کم‌نظیر، شرکت هواپیمایی قشم‌ایر را که در بازه زمانی کمتر از یک سال، ۵ فروند هواپیمای زمین‌گیر را به چرخه پروازی بازگردانده، در جایگاه پیشرو صنعت هوانوردی داخلی قرار داده است.

قشم۲

مهندس سیامند عبداله‌زاده در تشریح جزییات این دستاورد گفت: "پنجمین فروند از هواپیماهای زمین گیرشده که به چرخه هوایی بازگشتند، Avro RJ۱۰۰ بود که در آبان ۱۴۰۴ با موفقیت عملیاتی شد. این هواپیما پیش از این به‌دلیل چک‌های سنگین و کمبود قطعات به مدت ۲ سال و سه ماه زمین‌گیر بود. این عملکرد، نشان‌دهنده کارایی بالای فرآیندهای ترخیص فنی داخلی و هماهنگی زنجیره تأمین قطعات با تکیه بر ظرفیت‌های بومی است."

مدیرعامل قشم‌ایر افزود: «چهار فروند دیگر نیز از بهمن ماه ۱۴۰۳ که مسئولیت مدیریت را به عهده گرفتم به چرخه بازگشته و عملکردی درخشان ثبت کرده‌اند:

 نخستین هواپیما فوکر ۱۰۰ (F۱۰۰) بود که در ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ به چرخه هوایی اضافه شد و طی حدود ۸ماه عملیات تاکنون بیش از ۱۱۰۰ پرواز داشته و حدود ۹۵ هزار مسافر را جابه‌جا نموده است.

 دومین هواپیما ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ (A۳۰۶) بود که در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ به پرواز درآمد و تا کنون بعد از حدود ۷ماه و با حداقل ۱۵۰ پرواز تقریبا ۴۵ هزار مسافر را به مقصد رسانده است.

 سومین هواپیما آر جی ۱۰۰ (Avro Rj۱۰۰) بود که یک روز بعد از ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۴ به چرخه پروازی اضافه شد و تا کنون با بیش از ۷ماه و تعداد ۷۷۱ پرواز، موفق به جابه‌جایی بیش از ۸۵ هزار مسافر شده است.

چهارمین هواپیما نیز فوکر ۱۰۰ (F۱۰۰) بود که در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ به آسمان بازگشت و طی دوماه عملیاتی و بیش از ۲۹۰ پرواز، حدود ۳۰ هزار مسافر را در سفر همراهی نموده است

 بالاخره در آبان ۱۴۰۴ پنجمین فروند از هواپیماهای زمین‌گیر قشم‌ایر به پرواز درآمد.

این بازگشت هواپیماها به ناوگان هوایی کشور تا کنون در مجموع بیش از ۲۵۵ هزار نفر مسافر جابه‌جا کرده‌اند که خود موفقیت بزرگی در عرصه صنعت هوایی و حمل‌ونقل مسافری در مدت ۹ ماه است.

مهندس عبداله‌زاده تأکید کرد: "قشم‌ایر با این دستاورد، فشار عملیاتی بر ناوگان سایر شرکت‌ها را کاهش داده و سهم بازار خود در پروازها را افزایش داده است. این موفقیت، مبتنی بر اجرای بازرسی‌ها و تعمیرات سنگین (C-Check) با استفاده از زیرساخت‌های داخلی و بدون وابستگی به خدمات خارجی بوده و مفهوم «مدیریت ناوگان داده‌محور» را در صنعت هوانوردی ایران عملیاتی کرده است."

این دستاورد تاریخی، جایگاه قشم‌ایر را به‌عنوان پیشگام احیای ناوگان بومی تثبیت کرده و افق‌های تازه‌ای برای توسعه پایدار صنعت هوایی کشور گشوده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۴، ۳ فروند هواپیما باریک پیکر و پهن پیکر دیگر به ناوگان هوایی قشم‌ایر اضافه شوند.

 

ارسال نظر