رشد شدید تولید وسیله نقلیه محبوب
طبق برآورد انجمن سازندگان موتورسیکلت، سهم قطعات داخلی در خط تولید طی سال ۱۴۰۳ حدود ۳۰ درصد بیشتر از ۱۴۰۲ شده است؛ نتیجه مستقیم این جهش، کاهش نزدیک به ۲۵ درصدی ارزبری برای تأمین قطعات و مجموعههای وارداتی نسبت به سال قبل عنوان میشود.

ابوالفضل حجازی، رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه اتاق بازرگانی ایران در گزارشی با اشاره به آخرین وضعیت این صنعت گفت: تولید این وسیله نقلیه در سال ۱۴۰۳ به ۸۳۰ هزار دستگاه رسیده است؛ که این مقدار رشدی ۳۶ درصدی نسبت به ۶۱۵ هزار دستگاه سال ۱۴۰۲ را نشان میدهد.
آخرین وضعیت صنعت موتور سیکلت و دوچرخه
هم اکنون تعداد کارخانههای فعال در تولید موتورسیکلت ۴۵ کارخانه میباشد. همچنین بطور متوسط ۴۰۰ تنوع در مدل موتورسیکلت وجود دارد. گفتنی است نرخ موتور سیکلتهای از حداقل ۸۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان میباشد.
لازم به ذکر است تعداد کارخانههای فعال در تولید دوچرخه ۳۰ کارخانه میباشد که به طور متوسط حدود ۳۰۰ تنوع در دوچرخه را تولید میکنند. همچنین نرخ دوچرخه از حئاقل ۳ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان میباشد.
کاهش ارزبری صنعت موتور سیکلت با بومیسازی قطعات
نمودار تولید موتورسیکلت در سالهای ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ حاکی از رشد ۳۶ درصدی در تولید این محصول میباشد. گفتنی است در شرایطی که تولید موتور سیکلت در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۰۰ هزار دستگاه بود هم اکنون این مقدار به بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه رسیده است.
لازم به ذکر است بومی‑سازی قطعات نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است؛ در نتیجه، ارزبری برای واردات مجموعههای خارجی نزدیک به ۲۵ درصد پایین آمده و فشار تقاضای ارز در این بخش چشمگیر کاهش یافته است.
رشد ۱۳ درصدی تولید دوچرخه در کشور
بررسیها نشان میدهد در حالی که در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۰۰ هزار دستگاه دوچرخه در کشور تولید شده بود این مقدار در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۱ میلیون دستگاه رسیده است که نشان از رشد ۱۳ درصدی این صنعت نسبت به سال گذشته دارد.
موتورسیکلت برقی؛ فرصت نهفته
لازم به ذکر است تولید موتور سیکلت برقی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲، رشدی ۹۰ درصدی را نشان میدهد. گفتنی است تعداد موتور سیکلتهای برقی تولید شده در سال ۱۴۰۲ از حدود ۵ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰ هزار دستگاه رسیده است.