خط تولید آخرالزمانی چین/ هر ۳۰ دقیقه، یک خودروی پرنده!
چین با راهاندازی خط تولیدی که هر ۳۰ دقیقه یک خودروی پرنده تولید میکند و ثبت هزاران پیشسفارش، گوی سبقت را در رقابت جهانی این صنعت نوپا ربوده است.
وبگاه تِکاِکسپلور در گزارشی آورده است:
در حالی که صنعت خودروهای پرنده در غرب با چالشهای فنی و مقرراتی مواجه است، شرکتهای چینی با تکیه بر پیشرفتهای پهپادی و خودروهای برقی و با حمایت دولت، مسیر تولید انبوه را بهسرعت میپیمایند.
در کارخانهای در گوانگژو، رباتهای لجستیک، قطعات را جابهجا میکنند و کارگران، ملخهای یک هواپیمای دونفره جعبهایشکل را بررسی میکنند. این کارخانه متعلق به آریج (Aridge)، زیرمجموعه سازنده خودروهای برقی اِکسپِنگ (XPeng) است و نمونهای از تلاش چین برای پیشتازی در صنعت خودروهای پرنده بهشمار میآید.
مزیت رقابتی چین
ژانگ یانگجون (Zhang Yangjun)، استاد دانشگاه چینهوا میگوید: چین ظرفیت ایجاد یک مزیت رقابتی در این زمینه را دارد. رقابت آینده بیش از هر چیز بر کنترل هزینه و کارایی زنجیره تأمین متمرکز خواهد بود و چین در این حوزهها برتری واضحی دارد.
طراحی ماژولار: «ناوگان زمینی»
محصول اصلی این کارخانه، سامانه ناوگان زمینی است که از دو بخش تشکیل شده است:
بخش پرنده: یک هواپیمای ششملخه سبکوزن با قابلیت برخاست و فرود عمودی؛
بخش زمینی (کشتی مادر): یک وسیله نقلیه چرخدار که بخش پرنده در آن نگهداری و شارژ میشود.
این کارخانه در ظرفیت کامل میتواند هر ۳۰ دقیقه یک واحد تولید کند. تولید آزمایشی از نوامبر آغاز شده و شرکت قصد دارد تحویل را از سال آینده شروع کند. آنها مدعی دریافت بیش از ۷ هزار پیشسفارش هستند.
چالشهای پیشرو
با این حال، راه درازی تا استفاده روزمره از خودروهای پرنده باقی است. مایکل دو (Michael Du)، معاون آریج میگوید: مقررات، پذیرش مصرفکننده، مدیریت حریم هوایی و زنجیره تأمین، همه باید بهتدریج تکامل یابند.
رقابت جهانی و پیشینه تاریخی
رقابت بین غولهای فناوری بر سر آینده تحرک هوایی در جریان است و ایلان ماسک از عرضه نمونه اولیه یک خودروی پرنده در هفتههای آینده خبر داده است. ایده خودروی پرنده به سال ۱۹۱۷ میلادی بازمیگردد، اما طراحی موفق تنها در سالهای اخیر و با پیشرفت موتورهای برقی و باتریهای پرظرفیت ممکن شده است.
وضعیت کنونی و مجوزهای تجاری
شرکتهای اصلی این صنعت، از جمله جابی و آرچر در آمریکا و آریج، ایهَنگ و وُلانت در چین، پروازهای آزمایشی با سرنشین انجام دادهاند. شرکت چینی ایهنگ نخستین شرکتی در جهان است که مجوز کامل برای عملیات تجاری دریافت کرده است. این شرکت قصد دارد سرویس تاکسی هوایی را تا سه سال آینده و با قیمتی مشابه تاکسیهای جادهای لوکس راهاندازی کند.
اقتصاد ارتفاع پایین: اولویت ملی
دولت چین، اقتصاد ارتفاع پایین، شامل خودروهای پرنده، پهپادها و تاکسیهای هوایی را بهعنوان یک حوزه راهبردی برای پنج سال آینده معرفی کرده و قصد دارد توسعه آن را تسریع کند.
گروه مشاوره بوستون در گزارشی پیشبینی کرده است بازار خودروهای پرنده چین تا سال ۲۰۴۰ میلادی به ۴۱ میلیارد دلار خواهد رسید. با این حال، این صنعت در دیگر نقاط جهان برای یافتن مدل تجاری پایدار تلاش کرده و با چندین ورشکستگی شاخص در اروپا مواجه شده است.
کلید موفقیت: زنجیره تأمین و نیروی مهندسی
براندون وانگ (Brandon Wang)، سرمایهگذار مستقر در پکن، معتقد است: از نظر زنجیره تأمین خودروهای برقی، چین پیشتاز است.
خودروهای پرنده میتوانند از قطعات خودروهای برقی استفاده کنند که پس از دریافت گواهی پرواز، به شرکتهای چینی اجازه افزایش مقیاس تولید را میدهد.
وی همچنین به وجود نیروی متخصص فراوان و مقرونبهصرفه در چین اشاره کرد که حل سریع چالشهای فنی تولید را ممکن میسازد.
خودروهای پرنده هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند، اما چین با ترکیب حمایت دولتی، قدرت تولیدی و مزیتهای زنجیره تأمین، موقعیت مناسبی برای پیشتازی در عرصه حملونقل آینده دارد.