خریداران خودرو شوکه شدند / نسخه لوآپشن به جای فول آپشن!
دومین عرضه خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۴ آغاز شد اما تجربه متقاضیان قبلی برای ثبتنام در مرحله جدید اهمیت دارد.

قیمت خودروهای وارداتی میتواند اولین دلیل برای نه گفتن به آنها باشد. تعرفه واردات خودرو که بعد از هفت ماه از سال هنوز جنبه رسمی پیدا نکرده، گاهی هزینه خرید خودرو وارداتی را تا سهبرابر بازار جهانی افزایش میدهد. نبود خدمات پس از فروش دومین ایراد خودروهای برقی در دور جدید واردات است و مشخص نبودن قیمت تمامشده و تأخیر در موعد تحویل را باید مصائب دیگری در مسیر خرید خودروهای وارداتی دانست.
دور دوم عرضه خودروهای وارداتی هفته پایانی مهر امسال در حالی آغاز میشود که پنج ایراد بزرگ در عرضههای قبلی خودنمایی کرده است.
۱. تعرفهها؛ سه برابر جهانی
تعرفه واردات خودرو، نرخ فروش این مدلها در ایران را تا چند برابر بازار جهانی افزایش میدهد. تعرفه واردات با وجود گذشت هفت ماه از سال جنبه رسمی پیدا نکرده اما در بهترین حالت ۲۰ درصد محاسبه میشود و برای مدلهایی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی حتی تا ۱۸۰ درصد بالا میرود.
تویوتا لندکروز ۲۰۲۵ یکی از مدلهایی است که پس از یک دهه غیبت، بهزودی وارد گمرک ایران میشود. موتور ۳.۳ لیتری لندکروز باعث میگردد با تعرفه ۱۸۰ درصدی عرضه شود؛ خودرویی با ارزش ۶۰ هزار دلار در بازار جهانی در ایران تقریباً با ۱۸۰ هزار دلار فروخته خواهد شد.
۲. فقدان خدمات پس از فروش
از سال ۱۴۰۲ تا امروز، واردات خودرو توسط بیش از ۳۵ شرکت انجام گرفته که تیراژ بخش قابل توجهی از آنها به ۵۰۰ دستگاه هم نمیرسد. همین نکته سبب میشود ارائه خدمات پس از فروش برای بسیاری از شرکتهای واردکننده صرفه اقتصادی نداشته باشد. اکثر شرکتها قرارداد رسمی با شرکت مادر ندارند و در عمل حداکثر خدماتشان به شماره تماس و دفترچه راهنما خلاصه میشود.
خودروهای برقی علاوه بر مشکلات خودروهای بنزینی، با کمبود زیرساخت شارژ در ایران مواجهاند. نبود ایستگاههای شارژ عمومی، نخستین و بزرگترین دردسر خریداران خودرو برقی محسوب میشود.
۳. بلاتکلیفی زمان تحویل
دومین عرضه خودروهای وارداتی در حالی هفته آخر مهر ۱۴۰۴ آغاز شده که هنوز تکلیف بخشی از متقاضیان عرضه اول امسال و حتی برخی پیشفروشهای سال قبل مشخص نیست. بخشی از متقاضیانی که در بهمن و اسفند ۱۴۰۳ ثبتنام کردند، موفق به دریافت خودرو نشدند و همین موضوع به یکی از ایرادات عمده تبدیل شده است.
۴. قیمتهای نامشخص و علیالحساب
در مرحله پیشفروش خودروهای وارداتی، قیمتها معمولاً بهصورت علیالحساب اعلام میشوند. هر مرحله از عرضه دو جدول دارد: یکی با قیمت نهایی و دیگری با قیمتهای موقت. جدول دوم، بهدلیل تغییرات طولانیمدت تعرفه و هزینه واردات، گاهی خریداران را با پرداختهایی بالاتر از تصور اولیه مواجه میسازد.
تا لحظه تهیه این گزارش، تعرفه واردات خودرو در سال جاری هنوز نهایی نشده و هیچکس از عدد دقیق تعرفه خبر ندارد. دولت تصمیم دارد با تعرفه ۲۰ تا ۴۰ درصدی خودروهای اقتصادی را آزاد کند، اما مجلس روی تعرفه ۱۰۰ درصدی پافشاری کرده است. دود این اختلاف مستقیم در چشم خریدار نهایی خواهد رفت.
۵. تحویل «لوآپشن بهجای فولآپشن»
نمونه شاخص این ماجرا کیا K5 یا همان اپتیما است. شرکت واردکننده وعده تحویل نسخه فولآپشن را میدهد، اما در زمان تحویل، خریداران متوجه میشوند نسخههای لوآپشن Deluxe توربو را دریافت کردهاند؛ نسخهای با امکانات رفاهی کمتر ولی قیمت بالاتر نسبت به دو مدل دیگر.
در تبلیغات شرکت واردکننده صحبت از سقف پانوراما و دوربین ۳۶۰ درجه بود، اما در عمل خبری از این تجهیزات نیست. موارد مشابه این تخلف در برخی دیگر از مدلهای وارداتی نیز گزارش شده است؛ از جمله خودروهای برقی اقتصادی و SUVهای آسیایی.