اخبار خودرو در یک نگاه

شاهین پلاس مرز ۱.۵ میلیاردی را شکست/ سیگنال تازه تورم به بازار سدان‌های داخلی!

بازار خودرو در روزهای پایانی آبان‌ماه رفتار عجیبی از خود نشان می‌دهد؛ در حالی که اکثر محصولات سایپا در سراشیبی قیمت قرار گرفته‌اند و خریداران دست نگه داشته‌اند، ناگهان یک محصول تجاری با جهشی خیره‌کننده همه معادلات را برهم زد و لوکس‌ترین سدان سایپا نیز مرزهای قیمتی جدیدی را فتح کرد.

شاهین پلاس مرز ۱.۵ میلیاردی را شکست/ سیگنال تازه تورم به بازار سدان‌های داخلی!

بررسی میدانی آخرین قیمت‌های بازار محصولات سایپا نشان می‌دهد که رکود سنگینی بر معاملات خودروهای اقتصادی سایه افکنده است. خانواده کوییک که همواره به عنوان نقدشونده‌ترین خودروهای بازار شناخته می‌شدند، این روزها با کاهش تقاضا مواجه شده‌اند. مدل‌های مختلف کوییک GXR و کوییک RS با افت قیمت بین ۴ تا ۱۰ میلیون تومان روبرو شده‌اند که نشان‌دهنده عقب‌نشینی فروشندگان در برابر نبود مشتری است. به نظر می‌رسد خریداران واقعی فعلاً در فاز انتظار به سر می‌برند و نوسانات جزئی ارز نیز نتوانسته هیجان کاذبی به این بخش از بازار تزریق کند. ساینا S و مدل‌های دوگانه‌سوز آن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با ریزش‌های جزئی، در تلاش برای پیدا کردن کف قیمتی جدید هستند تا شاید بتوانند نظر خریداران را جلب کنند.

شاهین پلاس؛ یکه‌تاز ۱.۵ میلیاردی جاده مخصوص

در آن سوی بازار و در رده محصولات گران‌قیمت‌تر سایپا، داستان کاملاً متفاوت است. شاهین اتوماتیک پلاس که به عنوان پرچمدار جدید سایپا شناخته می‌شود، بر خلاف جریان کلی بازار حرکت کرده و با افزایش قیمت، جایگاه خود را در کانال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تثبیت کرده است. عبور از این مرز روانی برای یک خودروی سدان داخلی، سیگنال مهمی به بازار مخابره می‌کند و نشان می‌دهد که انتظارات تورمی برای خودروهای رده‌بالاتر همچنان پابرجاست. فاصله قیمت کارخانه تا بازار این خودرو و همچنین مدل‌های دیگر شاهین اتوماتیک، همچنان حاشیه سود جذابی را برای سرمایه‌گذاران حفظ کرده است، هرچند که نسخه دنده‌ای این خودرو با ثبات نسبی قیمت همراه بوده است.

شگفتی‌سازی عجیب «نیسان آبی»؛ جهش ۹۵ میلیون تومانی!

اما عجیب‌ترین اتفاق بازار در بخش خودروهای کار و تجاری رخ داده است. در حالی که وانت پراید (سایپا ۱۵۱) در مدل‌های مختلف با کاهش قیمت و ریزش تا ۱۰ میلیون تومان مواجه شده، وانت زامیاد اکستند EX دوگانه‌سوز با یک جهش ناگهانی و باورنکردنی، حدود ۹۵ میلیون تومان گران شده است. ثبت رشد بیش از ۱۱ درصدی برای این خودرو در یک بازار راکد، می‌تواند ناشی از اختلال در عرضه کارخانه‌ای یا هجوم تقاضای خاص برای خودروهای کار در فصل سرما باشد. این افزایش قیمت ناگهانی، شوک بزرگی به خریداران خودروهای تجاری وارد کرده و نشان می‌دهد که تعادل عرضه و تقاضا در این بخش بسیار شکننده است.

وضعیت تازه‌واردها؛ اطلس و سهند در جستجوی ثبات

خودروهای جدید سایپا یعنی اطلس و سهند نیز روزهای متفاوتی را سپری می‌کنند. اطلس اتوماتیک با افتی جزئی مواجه شده و سهند S نیز کاهش قیمت محدودی را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد بازار هنوز در حال کشف قیمت واقعی این محصولات است و حباب اولیه قیمتی آن‌ها به تدریج در حال تخلیه شدن است. فاصله معنادار قیمت کارخانه و بازار در این محصولات جدید، همچنان آن‌ها را به گزینه‌ای جذاب برای ثبت‌نام‌کنندگان تبدیل کرده است، اما در بازار آزاد، خریداران با احتیاط بسیار زیادی به سراغ این نوبرانه‌های سایپا می‌روند.

سخن پایانی

آنچه از رصد بازار خودروهای سایپا در این روزها برمی‌آید، حاکمیت یک “رکود انتظاری” است که با “جرخه‌های قیمتی ناگهانی” در برخی مدل‌های خاص ترکیب شده است. کاهش قیمت در محصولات پرتیراژی مثل کوییک و ساینا نشان می‌دهد که قدرت خرید مصرف‌کننده نهایی به شدت محدود شده و بازار کشش افزایش قیمت‌های جدید را در این سگمنت ندارد. اما در مقابل، جهش قیمتی عجیب در خودروهایی مثل زامیاد یا شاهین پلاس، زنگ خطری است که نشان می‌دهد هرگونه اختلال در سمت عرضه یا تغییر در مولفه‌های تولید، می‌تواند به سرعت فنر فشرده قیمت‌ها را در مدل‌های خاص رها کند. برای خریداران واقعی، این روزهای نزولی شاید فرصت مناسبی برای خرید خودروهای اقتصادی باشد، اما سرمایه‌گذارا باید با احتیاط بیشتری نسبت به حباب‌ قیمتی خودروهای جدید و تجاری عمل کنند.

ارسال نظر