اخبار خودرو در یک نگاه

اختصاصی خودرو یک؛

سونامی افزایش قیمت در بازار خودرو/ رشد ۲۵ تا ۳۳ درصدی قیمت‌ها از بهار تا پاییز !

بازار خودروی کشور در یک بازه زمانی کمتر از ۷ ماه، از بهار تا اواسط پاییز ۱۴۰۴، شاهد یکی از سهمگین‌ترین موج‌های افزایش قیمت در سال‌های اخیر بوده است. بررسی دقیق قیمت‌های بازار نشان می‌دهد که تب گرانی نه تنها فروکش نکرده، بلکه با شتابی نگران‌کننده، از وانت‌های کاری تا کراس‌اوورهای مونتاژی را درنوردیده است. در این سونامی قیمتی، برخی خودروها جهش‌های چند صد میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند؛ به طوری که هایما 8S با افزایشی معادل ۵۹۰ میلیون تومان رکورددار گرانی مطلق شده و وانت آریسان با ثبت تورم ۳۳.۱ درصدی، حتی کسب‌وکارهای کوچک را نیز تحت فشار قرار داده است. این گزارش، کالبدشکافی این جهش قیمتی و تحلیل پیامدهای آن برای مصرف‌کنندگان است.

سونامی افزایش قیمت در بازار خودرو/  رشد ۲۵ تا ۳۳ درصدی قیمت‌ها از بهار تا پاییز !

بررسی داده‌ها به وضوح نشان می‌دهد که هیچ بخشی از بازار از این موج در امان نمانده است. در صدر این جدول، کراس‌اوورهای مونتاژی خانواده هایما قرار دارند که گویی در مسابقه‌ای بی‌پایان برای ثبت رکوردهای جدید قیمتی هستند.

    هایما 8S: این خودرو که در فروردین ماه با قیمت ۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان معامله می‌شد، امروز در آبان ماه به قیمت خیره‌کننده ۲ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان رسیده است. این به معنای افزایش ۵۹۰ میلیون تومانی یا ۲۷.۷ درصد گرانی تنها در ۷ ماه است. به عبارت دیگر، هر ماه بیش از ۸۴ میلیون تومان به قیمت این خودرو افزوده شده است!

    هایما S7 پرو: دیگر عضو این خانواده نیز از قافله عقب نمانده و با افزایش ۴۷۸ میلیون تومانی، از ۱ میلیارد و ۹۰۵ میلیون تومان در بهار به ۲ میلیارد و ۳۸۳ میلیون تومان در پاییز جهش کرده است؛ رشدی معادل ۲۵.۱ درصد.

اما شاید نگران‌کننده‌ترین بخش ماجرا، سرایت این تورم به خودروهای کار و تلاش باشد.

    وانت آریسان: این خودرو که ابزار اصلی بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک است، با جهشی ۳۳.۱ درصدی، از ۵۲۵ میلیون تومان به ۶۹۹ میلیون تومان رسیده است. این افزایش ۱۷۴ میلیون تومانی به معنای آن است که هزینه شروع یا ادامه یک کسب‌وکار کوچک نیز به شدت افزایش یافته و قدرت خرید این قشر از جامعه نیز به شدت تحلیل رفته است.

خودروهای پرطرفدار: رویای دست‌نیافتنی‌تر از همیشه

در بخش خودروهای پرفروش و محبوب بازار نیز، اعداد و ارقام تکان‌دهنده هستند. این خودروها که زمانی گزینه اصلی طبقه متوسط برای خرید بودند، اکنون به کالاهایی لوکس و دور از دسترس تبدیل شده‌اند.

    پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما: این هاچ‌بک محبوب با جهشی ۳۰.۶ درصدی، افزایش قیمتی معادل ۳۲۲ میلیون تومان را تجربه کرده و قیمت آن از ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان به ۱ میلیارد و ۳۷۲ میلیون تومان رسیده است.

    تارا اتوماتیک V4: سدان جدید ایران خودرو نیز با رشد ۱۶.۷ درصدی، ۱۹۲ میلیون تومان گران‌تر شده و از ۱ میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان به ۱ میلیارد و ۳۳۷ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

    سورن پلاس (XU7P): این سدان خانوادگی نیز با افزایش ۱۶۴ میلیون تومانی، رشدی ۲۳.۴ درصدی را ثبت کرده و از مرز ۷۰۰ میلیون تومان به ۸۶۴ میلیون تومان صعود کرده است.

شکاف عمیق میان کارخانه و بازار: رانت همچنان پابرجاست

نکته قابل تامل دیگر، حفظ و حتی تعمیق شکاف قیمتی بین نرخ کارخانه و بازار آزاد است. به عنوان مثال، هایما S7 پرو با قیمت کارخانه‌ای ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، در بازار آزاد ۲ میلیارد و ۳۸۳ میلیون تومان معامله می‌شود که نشان از یک اختلاف ۵۸۳ میلیون تومانی دارد. این شکاف در مورد خودرویی مانند دنا پلاس اتوماتیک نیز به حدود ۱۴۹ میلیون تومان می‌رسد. این فاصله قیمتی، نشان‌دهنده عدم تعادل شدید میان عرضه و تقاضا و همچنین وجود بستری برای سوداگری و دلالی در بازاری است که مصرف‌کننده نهایی، بازنده اصلی آن است.

روند قیمت‌ها در ۷ ماه گذشته، تصویری واضح از یک بازار ملتهب و غیرقابل پیش‌بینی را به نمایش می‌گذارد. جهش‌های ۲۵ تا ۳۳ درصدی در کمتر از سه فصل، به معنای سبقت گرفتن تورم خودرو از بسیاری از شاخص‌های اقتصادی دیگر و کوچک‌تر شدن سفره قدرت خرید مردم است. رویای خرید خودروی صفر کیلومتر برای بخش بزرگی از جامعه به یک هدف دست‌نیافتنی تبدیل شده و حتی حفظ ارزش دارایی برای صاحبان خودرو نیز با چالش‌های جدی روبرو است. باید دید آیا سیاست‌گذار در ماه‌های پیش رو، تدبیری برای مهار این اسب سرکش قیمت‌ها خواهد اندیشید یا خیر.

 

ارسال نظر