ورود پارسخودرو به میدان سایپا و ایرانخودرو/ بازار خودرو در انتظار ۱۴۰۵
پارسخودرو با افتتاح خط تولید محصول جدید خود، پارس نوآ، به شکل رسمی وارد میدان رقابتی میان سایپا و ایرانخودرو شد. بر اساس اطلاعرسانی رسمی شرکت، قیمت پارس نوآ ۸۷۸ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان تعیین شده است.
نسخه فعلی با گیربکس دستی تولید میشود و قرار است نسخه اتوماتیک آن در مرحله دوم وارد خطوط تولید گردد.
مقایسه قیمت با رقبای اصلی بازار
جدول زیر آخرین قیمتهای اعلامشده برای رقبای مستقیم پارس نوآ را نشان میدهد:
| مدل خودرو | قیمت نهایی (تومان) |
|---|---|
| پارس نوآ | ۸۷۸,۴۶۰,۰۰۰ |
| تارا دندهای V1 پلاس | ۹۶۶,۰۰۰,۰۰۰ |
| شاهین G | ۹۱۸,۶۰۹,۰۰۰ |
| شاهین GL | ۸۹۱,۸۲۷,۰۰۰ |
بر این اساس، پارس نوآ ارزانترین گزینه در میان رقبای سطح مشابه محسوب میشود؛ اختلاف قیمت با تارا حدود ۸۷ میلیون تومان و با شاهین G حدود ۴۰ میلیون تومان است.
ظرفیت تولید و برنامه تحویل
مدیرعامل پارسخودرو در آیین افتتاح خط تولید اعلام کرد تا پایان سال جاری دو هزار دستگاه پارس نوآ تولید میشود، اما تحویل سری نخست مشتریان به سال ۱۴۰۵ موکول خواهد شد.
تجربه تأخیرهای سایپا در تحویل مدل شاهین طی دو سال اخیر (۱۴۰۳ تا ۱۴۰۴) باعث شده خریداران نسبت به زمان عرضه مدل نوآ محتاط باشند. در فروشهای اخیر نیز موعد تحویل بهار و تابستان ۱۴۰۵ برای خریداران اولیه ثبت شده است.
ارزیابی رقابتی کوتاهمدت
با توجه به برنامه تولید محدود تا پایان سال ۱۴۰۴، پارس نوآ در مقیاس انبوه وارد بازار نخواهد شد؛ بنابراین در نیمه دوم سال تاثیری جدی بر سهم بازار تارا یا شاهین نخواهد داشت. کارشناسان پیشبینی میکنند موج رقابت واقعی در سال ۱۴۰۵، همزمان با عرضه نسخه اتوماتیک و افزایش تولید آغاز شود.