اخبار خودرو در یک نگاه

بازار خودرو ۸ آبان ۱۴۰۴/ اطلس G پرواز کرد/ دنا پلاس ترمز زد!

هنوز مُهر افزایش روی تعرفهٔ سایپا خشک نشده بود که بازار آزاد هم با موج گرانی پیش رفت. ایران‌خودرو عقب نشست، ولی سایپا موتور صعودش را روشن کرد. این هفته شاهد تفکیک مسیر دو غول خودروسازی کشور بودیم که مستقیماً بر تابلو قیمت‌ها در نمایشگاه‌ها و معاملات روزانه تأثیر گذاشت.

بازار خودرو ۸ آبان ۱۴۰۴/ اطلس G پرواز کرد/ دنا پلاس ترمز زد!

 

داده‌های ۸ آبان ۱۴۰۴ نشان می‌دهند مسیر دو خودروساز پرتیراژ از هم جدا شد. روند هفته‌های گذشته که با افزایش مداوم قیمت‌ها همراه بود، در ایران‌خودرو شکسته شد، اما سایپا سیاست افزایش قیمت را با شدت بیشتری ادامه داد.

ایران‌خودرو در فاز اصلاح موقت

ایران‌خودرو پس از دو هفته افزایش نرخ، حالا افت جزئی رو تجربه کرده است. این افت عمدتاً ناشی از اشباع نسبی تقاضا پس از موج قبلی افزایش قیمت‌ها و همچنین عرضهٔ اندک مدل‌های جدید در بورس کالا است.

  • دنا پلاس: با ۷۵ میلیون تومان کاهش، از ۱٫۱۶۰ میلیارد تومان به ۱٫۰۸۵ میلیارد تومان رسید. این کاهش قابل توجه، نشان‌دهندهٔ فشار فروش در سگمنت نیمه‌لوکس داخلی است.

  • پژو ۲۰۷ TU۳ (سقف فلزی): با ۱۰ میلیون تومان افت، در فاز اصلاح قیمت قرار گرفت.

در مقابلِ این آرامش موقت، محصولات سایپا داغ‌ترین نمودار هفته رو ساختن. تأیید افزایش نرخ‌های کارخانه‌ای سایپا، بلافاصله به بازار آزاد سرایت کرد و انتظارات تورمی را تقویت نمود.

  • اطلس G: با جهش خیره‌کنندهٔ ۸۵ میلیون تومان افزایش، رکورددار صعود در این هفته بود.

  • ساینا اتوماتیک: این مدل نیز با ۸۵ میلیون تومان رشد، هم‌تراز اطلس G قرار گرفت.

  • شاهین اتوماتیک G: به وضوح روند صعودی خود را حفظ کرد و ۸۰ میلیون تومان بالا رفت.

  • شاهین GL: به مرز ۱٫۰۳ میلیارد تومان رسید.

  • ری‌را (ایران‌خودرو): اگرچه این محصول متعلق به ایران‌خودرو است، اما افزایش قیمت آن همچنان ادامه دارد. ری‌را ۵۰ میلیون تومان گران‌تر شد که نشان می‌دهد عرضهٔ محدود در محصولات جدید، فارغ از برند، تابع افزایش قیمت است.

 پاسخ بازار آزاد به سیاست کارخانه

آنچه امروز دیده می‌شود، نمودار کلاسیک «پاسخ بازار آزاد به سیاست کارخانه» است. افزایش پایه‌ای قیمت‌ها در کارخانه—چه از طریق عرضهٔ مستقیم و چه از طریق تغییر در مبنای قیمت‌گذاری محصولات—نه تنها باعث رشد مقطعی قیمت‌ها در بازار آزاد می‌شود، بلکه ورود به رکود ناشی از کاهش شدید تقاضا را به تأخیر می‌اندازد.

 

منبع: مهر
ارسال نظر