چراغ سبز اساسی دولت / هواپیماهای پهن پیکر در راهند!
در حرکتی استراتژیک که نشاندهنده تغییر رویکرد ایران از انتظار برای گشایشهای بزرگ سیاسی به سمت راهحلهای خوداتکا و مبتکرانه است، شورای اقتصاد مجوز یک خرید کلیدی را صادر کرد: دو فروند هواپیمای پهنپیکر ایرباس A330 برای شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما). نکته تعیینکننده این مصوبه، نه تعداد هواپیما، بلکه نحوه تأمین مالی آن است: “از محل منابع داخلی ایرانایر”، سیگنالی واضح از تلاش برای شکستن قفل تحریمهای هوایی با استفاده از ابزارهای مالی مستقل.

در آخرین جلسه شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیسجمهور، با درخواست وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی بخشی از ناوگان هوایی کشور موافقت شد. این مصوبه، نقطه عطفی در تلاشهای ایران برای مقابله با فرسودگی ناوگان در شرایط تحریمهای شدید بینالمللی محسوب میشود.
جزئیات کلیدی مصوبه
- موضوع: صدور مجوز سرمایهگذاری برای خرید دو فروند هواپیمای ایرباس مدل A330-200 و چهار دستگاه موتور یدکی مربوطه.
- شرکت خریدار: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما).
- منبع تأمین مالی: به طور مشخص، “منابع داخلی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران” اعلام شده است.
تحلیل فنی و عملیاتی
هواپیمای ایرباس A330-200 یک هواپیمای پهنپیکر و دوربرد است که عمدتاً برای مسیرهای بینالمللی و پرتقاضا استفاده میشود. ورود این دو فروند میتواند ظرفیت «هما» را در مسیرهای اروپایی و آسیای شرقی به شکل معناداری تقویت کند. همچنین، خرید همزمان چهار موتور یدکی نشان از یک رویکرد آیندهنگرانه برای تضمین پایداری عملیاتی و کاهش زمان زمینگیری هواپیماها برای تعمیرات دارد.
چالش اصلی: ماهیت خرید در شرایط تحریم
کارشناسان صنعت هوایی معتقدند با توجه به تحریمها، این خرید به احتمال قریب به یقین مربوط به هواپیماهای کارکرده (دست دوم) خواهد بود. چالش اصلی در این فرآیند، نه فقط یافتن هواپیماهای مناسب از نظر فنی، بلکه ایجاد یک کانال امن مالی برای انتقال وجه “منابع داخلی ایرانایر” (که احتمالاً از محل درآمدهای ارزی فروش بلیت در خارج از کشور تأمین میشود) به فروشنده، بدون شناسایی شدن توسط سیستمهای نظارتی مالی آمریکا است.