نجات بزرگ هوندا از شمال آمریکا
پس از هفتهها توقف بخشی از خطوط تولید در آمریکای شمالی، شرکت هوندا موتور اعلام کرد از روز دوشنبه روند بازگشت تدریجی به تولید عادی خودروها را آغاز میکند؛ نشانهای از فروکش کردن بحران جهانی کمبود تراشه که صنعت خودرو را ماهها گرفتار کرده بود.
هوندا، دومین خودروساز بزرگ ژاپن، از ۲۷ اکتبر بهدلیل اختلال در تأمین تراشههای الکترونیکی از شرکت نکسپریا (Nexperia)، مجبور شد بخشی از خطوط تولید در ایالات متحده، کانادا و مکزیک را متوقف کند. توقف کامل در واحد مکزیک از تاریخ ۲۸ اکتبر رقم خورد و تولید در سایر کارخانهها نیز با تنظیم موقت ظرفیت ادامه یافت. این توقفها باعث کاهش عرضه در بازارهای منطقهای و فشار مضاعف بر زنجیره تأمین خودروسازان شد.
گامهای جایگزین برای نجات تولید
به گفته سخنگوی هوندا، این شرکت با تغییر مسیر تأمین قطعات و استفاده از تراشههای جایگزین توانسته به سطح مشخصی از موجودی دست یابد. با این حال، سخنگو از توضیح درباره وضعیت دقیق تأمین از سوی نکسپریا خودداری کرده و پرسشها را به تأمینکننده ارجاع داده است.
با وجود برنامه ازسرگیری فعالیت در هفته آینده، هوندا تأکید کرده شناوری وضعیت بازار تراشهها ممکن است برنامههای تولید را بار دیگر به تعویق بیندازد. بهویژه که بازار نیمههادی همچنان با فشار شدید تقاضا از سمت خودروسازان و سازندگان دستگاههای هوشمند مواجه است.
چشمانداز صنعت خودرو پس از بحران تراشه
از سال ۲۰۲۱، بحران جهانی کمبود تراشهها میلیونها دستگاه خودرو را از رسیدن به خط فروش بازداشته و موجی از افزایش قیمت، تعویق تحویل و بازطراحی زنجیرههای تأمین را رقم زده است. حالا با اقدام هوندا، بسیاری از تحلیلگران این رویداد را آغاز فصل جدیدی در بازسازی زنجیره تأمین جهانی خودرو میدانند فصلی که رقابت برای استقلال از تأمینکنندگان آسیایی را شدت میبخشد.
سخن پایانی
بازگشت تدریجی هوندا به روند تولید عادی، اگرچه نشانهای مثبت از پایان دوره رکود ناشی از بحران تراشههاست، اما کارشناسان معتقدند خطر تکرار چنین اختلالهایی همچنان پابرجاست. صنعت خودرو در حال بازآرایی مسیرهای تأمین مواد اولیه است، در حالیکه عدم قطعیت در بازار نیمههادیها میتواند هر لحظه معادلات تولید را تغییر دهد. آنچه مسلم است، دوران وابستگی کامل به یک زنجیره تأمین محدود، بهسر آمده و عصر انعطافپذیری صنعتی جهانی آغاز شده است.